Hoedenwinkel van Mars op de Nieuwendijk te Amsterdam
Objectnummer1969.0016
TitelHoedenwinkel van Mars op de Nieuwendijk te Amsterdam
Vervaardiger Isaac Israëls
BeschrijvingGefascineerd door het drukke leven in de grote stad, schilderde Israëls in de tijd dat hij veel in Amsterdam verbleef, tussen 1895 en 1903, vooral dienstmeisjes, draaiende dansparen en drukke winkelstraten. Voor dit met snelle verfstreken opgezette schilderij, huurde hij in 1893 een kamertje op de Nieuwendijk boven de garen- en bandwinkel van Mendels om de daar tegenoveriiggende hoedenwinkel van Mars te kunnen schilderen.
'Hoedenwinkel van Mars op de Nieuwendijk' schilderde Isaac vanuit een kamertje boven de garen- en bandwinkel Mendels, dat hij in 1893 speciaal voor dat doel had gehuurd. Met een dergelijke voorstelling van de stad bij avond sloot hij nauw aan bij Breitner, die eveneens een voorkeur had voor schitterende, door gaslicht veroorzaakte lichteffecten. Tegen de vrolijk verlichte hoedenwinkel steken de silhouetten af van passerende voetgangers en van een groepje dames, dat de etalage bekijkt. De openstaande deur gunt ons een blik op de bedrijvigheid binnen, waar een winkelmeisje achter de toonbank een klant bedient. Het bord in de deuropening draagt in grote letters de naam Mars. Israëls heeft de sfeer en activiteit in een drukke winkelstraat uitstekend getypeerd, vooral ook in de manier waarop hij de figuren uit het beeld laat lopen. Deze kunstgreep, bekend van Franse impressionisten zoals Degas, paste ook Breitner wel toe. Typisch voor zijn techniek is de snelle, wat vlakke toets die qua grootte en kracht in voor- en achtergrond gelijk blijft. Frans Erens gaf van Israëls werkwijze een mooi ooggetuigeverslag: ' Wanneer men het voorrecht heeft hem aan het werk te zien, kan men gadeslaan hoe hij telkens prikt als met een dolk tegen het doek, stooten als van plotseling korte inspiratie direct geëxecuteerd, onderbroken door wachten en zinnen telkens een serie tremolos van kleur gebroddeld op het geduldige doek, toch ziet men vastheid en zekerheid in de bewegingen van hand en arm.' (Erens 1912, p13)
Isaac heeft van het interieur van de winkel met hoeden passende dametjes nog verschillende pastels en tekeningen gemaakt. Na 1900 heeft hij het motief verder uitgebreid met beelden uit de elegante wereld van modezaak Hirsch op het Leidseplein in Amsterdam en vanaf 1903 uit beroemde modezaken in Parijs.
In the period when he spent much time in Amsterdam, between 1895 and 1903, fascinated by the busy life in the big city, Israëls painted mainly serving girls, swirling dancing couples and busy shopping streets. This canvas with its rapid brush strokes, dates from 1893, when he rented a room on the Nieuwendijk above Mendels's haberdasher's shop in order to paint the Mars's hatshop which was located opposite.
'Hoedenwinkel van Mars op de Nieuwendijk' schilderde Isaac vanuit een kamertje boven de garen- en bandwinkel Mendels, dat hij in 1893 speciaal voor dat doel had gehuurd. Met een dergelijke voorstelling van de stad bij avond sloot hij nauw aan bij Breitner, die eveneens een voorkeur had voor schitterende, door gaslicht veroorzaakte lichteffecten. Tegen de vrolijk verlichte hoedenwinkel steken de silhouetten af van passerende voetgangers en van een groepje dames, dat de etalage bekijkt. De openstaande deur gunt ons een blik op de bedrijvigheid binnen, waar een winkelmeisje achter de toonbank een klant bedient. Het bord in de deuropening draagt in grote letters de naam Mars. Israëls heeft de sfeer en activiteit in een drukke winkelstraat uitstekend getypeerd, vooral ook in de manier waarop hij de figuren uit het beeld laat lopen. Deze kunstgreep, bekend van Franse impressionisten zoals Degas, paste ook Breitner wel toe. Typisch voor zijn techniek is de snelle, wat vlakke toets die qua grootte en kracht in voor- en achtergrond gelijk blijft. Frans Erens gaf van Israëls werkwijze een mooi ooggetuigeverslag: ' Wanneer men het voorrecht heeft hem aan het werk te zien, kan men gadeslaan hoe hij telkens prikt als met een dolk tegen het doek, stooten als van plotseling korte inspiratie direct geëxecuteerd, onderbroken door wachten en zinnen telkens een serie tremolos van kleur gebroddeld op het geduldige doek, toch ziet men vastheid en zekerheid in de bewegingen van hand en arm.' (Erens 1912, p13)
Isaac heeft van het interieur van de winkel met hoeden passende dametjes nog verschillende pastels en tekeningen gemaakt. Na 1900 heeft hij het motief verder uitgebreid met beelden uit de elegante wereld van modezaak Hirsch op het Leidseplein in Amsterdam en vanaf 1903 uit beroemde modezaken in Parijs.
In the period when he spent much time in Amsterdam, between 1895 and 1903, fascinated by the busy life in the big city, Israëls painted mainly serving girls, swirling dancing couples and busy shopping streets. This canvas with its rapid brush strokes, dates from 1893, when he rented a room on the Nieuwendijk above Mendels's haberdasher's shop in order to paint the Mars's hatshop which was located opposite.
Datum 1893
Vervaardiging periode19e eeuw
Geografisch trefwoord, Amsterdam
Objectnaamschilderijen, stadsgezichten (beeldmateriaal), figuurstukken
Objectcategorieschilderijen
Techniekschilderen
Formaat
- hoogte: 64.50 cm
breedte: 59.50 cm
hoogte: 81.50 cm
breedte: 76.50 cm
diepte: 4.00 cm
Credit lineGroninger Museum. Bruikleen Stichting J.B. Scholtenfonds