Christ and the lamb
Objectnummer1994.0063
TitelChrist and the lamb
Vervaardiger Jeff Koons
BeschrijvingChrist and the Lamb kan omschreven worden als een spiegel met een complexe decoratieve reliëflijst maar evengoed als een sculptuur bestaande uit verguld hout en spiegelglas. Is het een gebruiksvoorwerp of een zelfstandig beeldhouwwerk? De omtrek is ontleend aan een gedeelte van Leonardo da Vinci’s schilderij Anna te drieën (1510-12, Louvre, Parijs), namelijk het kind met een lammetje. Koons gebruikt hier, zoals zoveel kunstenaars in de jaren tachtig, een citaat uit de kunstgeschiedenis. Het vergulde reliëf - dat de kunstenaar liet maken in Beieren - verwijst niet alleen naar Leonardo’s schilderij, maar ook naar de weelderige beeldtaal van de Rococo.
Dit object verenigd drie stijlperiodes, de 16e eeuw, schilderij da Vinci, 18e eeuw, de Rococo lijst en de 21e eeuw je eigen spiegelbeeld.
Just like Marcel Duchamp upset the art world a hundred years ago by presenting a urinal as a work of art (1917) and Andy Warhol did in the 1960s with his banal images from the advertisement world and popular magazines, Jeff Koons also caused indignation by embracing ‘kitsch’ as a serious art form. Some people within the art world saw him as the devil himself, even though he presented himself as a friendly angel. His only goal was “to give back to the people what they deep inside had always liked best”: luxury, shiny surfaces, sweet colouring as well as lovely and sentimental images. Here he uses a fragment of a painting by Leonardo da Vinci (Virgin and Child with Saint Anne, 1510, Louvre), in which with a little effort the Christ Child can be recognised playing with a little lamb. The gilded wooden frame is a reference to late 18th century luscious Rococo art. Koons is playing a somewhat confusing game on the intersection of high art and kitsch, religion and banality. He is challenging the viewer, who indeed on top of it all also is confronted with his or her own mirrored reflection here.
So wie Marcel Duchamp vor 100 Jahren den Kunstbegriff radikal in Frage stellte, als er ein Urinal als Ready-made-Objekt präsentierte (1917), und Andy Warhol in den 1960er-Jahren mit trivialen Werbebildern aus Illustrierten ähnlich verfuhr, so stieß auch Jeff Koons in den 1980ern mit seinem angewandten „Kitsch“ auf Empörung. Manch einer verteufelte sein Kunstwerk, obwohl es doch einen anmutigen Engel zu zeigen scheint. Worum es ihm nach eigener Aussage ging, war einzig, den Menschen „zurückzugeben, was sie tief im Innern“ eigentlich am schönsten fanden: Luxus, Glanz, liebliche Farben und sentimentale Bilder. Der Engel ist ein Fragment eines Gemäldes von Leonardo da Vinci (Anna selbdritt, 1510, Louvre) und der aufmerksame Betrachter erkennt darin das Jesuskind, das ein Lamm liebkost. Der vergoldete Rahmen ist eine Referenz an die dekorativ-verspielte Epoche des Rokoko. Koons treibt mit dem Betrachter, der sich selbst im Spiegel sieht, ein verwirrendes Spiel auf der Schnittfläche von hoher Kunst und Kitsch, Frömmigkeit und Banalität.
Dit object verenigd drie stijlperiodes, de 16e eeuw, schilderij da Vinci, 18e eeuw, de Rococo lijst en de 21e eeuw je eigen spiegelbeeld.
Just like Marcel Duchamp upset the art world a hundred years ago by presenting a urinal as a work of art (1917) and Andy Warhol did in the 1960s with his banal images from the advertisement world and popular magazines, Jeff Koons also caused indignation by embracing ‘kitsch’ as a serious art form. Some people within the art world saw him as the devil himself, even though he presented himself as a friendly angel. His only goal was “to give back to the people what they deep inside had always liked best”: luxury, shiny surfaces, sweet colouring as well as lovely and sentimental images. Here he uses a fragment of a painting by Leonardo da Vinci (Virgin and Child with Saint Anne, 1510, Louvre), in which with a little effort the Christ Child can be recognised playing with a little lamb. The gilded wooden frame is a reference to late 18th century luscious Rococo art. Koons is playing a somewhat confusing game on the intersection of high art and kitsch, religion and banality. He is challenging the viewer, who indeed on top of it all also is confronted with his or her own mirrored reflection here.
So wie Marcel Duchamp vor 100 Jahren den Kunstbegriff radikal in Frage stellte, als er ein Urinal als Ready-made-Objekt präsentierte (1917), und Andy Warhol in den 1960er-Jahren mit trivialen Werbebildern aus Illustrierten ähnlich verfuhr, so stieß auch Jeff Koons in den 1980ern mit seinem angewandten „Kitsch“ auf Empörung. Manch einer verteufelte sein Kunstwerk, obwohl es doch einen anmutigen Engel zu zeigen scheint. Worum es ihm nach eigener Aussage ging, war einzig, den Menschen „zurückzugeben, was sie tief im Innern“ eigentlich am schönsten fanden: Luxus, Glanz, liebliche Farben und sentimentale Bilder. Der Engel ist ein Fragment eines Gemäldes von Leonardo da Vinci (Anna selbdritt, 1510, Louvre) und der aufmerksame Betrachter erkennt darin das Jesuskind, das ein Lamm liebkost. Der vergoldete Rahmen ist eine Referenz an die dekorativ-verspielte Epoche des Rokoko. Koons treibt mit dem Betrachter, der sich selbst im Spiegel sieht, ein verwirrendes Spiel auf der Schnittfläche von hoher Kunst und Kitsch, Frömmigkeit und Banalität.
Datum 1988
Vervaardiging periode20e eeuw
Objectnaamspiegels
Objectcategorievormgeving
Materiaalspiegelglas
Formaat
- hoogte: 178.00 cm
breedte: 139.00 cm
diepte: 20.00 cm
verpakking hoogte: 66.00 cm
verpakking breedte: 227.00 cm
verpakking diepte: 166.00 cm
Credit lineverworven met steun van de Vereniging Rembrandt, mede daartoe in staat gesteld door het Prins Bernhardfonds 1994