Virtualistic Vibes, White Chill
Objectnummer1996.0017
TitelVirtualistic Vibes, White Chill
Vervaardiger Micha Klein (concept & art direction), Danielle Kwaaitaal (concept & art direction), Andy Tan (fotograaf), Technocreations (art director)
BeschrijvingHet hedonisme en de straatcultuur van de jaren negentig komen tot uitdrukking in dit werk van Micha Klein en Daniëlle Kwaaitaal, een monumentaal vierluik waarvan het Groninger Museum twee delen bezit en twee in bruikleen heeft. De fotowerken waren oorspronkelijk bedoeld als modereportage voor het culttijdschrift Wave. Het zijn ensceneringen van modellen in een met de computer gecreëerde omgeving. White Chill is een soort hedendaagse tuin der lusten waar alles draait om zinnelijk genot: mooie vrouwen, een joint die de kijker aangereikt lijkt te krijgen en pillen in overvloed.
Je kunt zien dat de dag is aangebroken, doordat de kleuren van dit werk erg licht zijn en een paarsig-rode gloed hebben. Zoals ook het geval is bij zonsopgang. De personen komen zeer ontspannen over en stralen een verzadigd gevoel uit, omdat ze de afgelopen nacht heerlijk hebben gedanst. Dit werk wordt beschouwd als 'De Ochtend' in de serie 'Virtualistic Vibes', dat door Klein zelf getypeerd word als een weergave van de vier tijden van de dag.
Micha Klein's media art draws its spirituality from the clubhouse culture of the ninties. His digital paintings of virtual reality are contemporary genre pieces, caricatures of today's youth culture, referring to vanity, vitality, agression and sexuality. 'White Chill' is part of a series of four, in a fashion report for the Dutch cult magazine 'Wave' and was instantly appealing to advertising people. It is a significant work with its slick computerized image of a perfect world, portraying the cool accessibility of young models hanging out together. The surrealistic digital images, however, are more about the feeling of the hedonistic house culture than about fashion. This is because the artist is an insider to the scene, as the founder of the VJ movement, an Amsterdam rave craze.
Je kunt zien dat de dag is aangebroken, doordat de kleuren van dit werk erg licht zijn en een paarsig-rode gloed hebben. Zoals ook het geval is bij zonsopgang. De personen komen zeer ontspannen over en stralen een verzadigd gevoel uit, omdat ze de afgelopen nacht heerlijk hebben gedanst. Dit werk wordt beschouwd als 'De Ochtend' in de serie 'Virtualistic Vibes', dat door Klein zelf getypeerd word als een weergave van de vier tijden van de dag.
Micha Klein's media art draws its spirituality from the clubhouse culture of the ninties. His digital paintings of virtual reality are contemporary genre pieces, caricatures of today's youth culture, referring to vanity, vitality, agression and sexuality. 'White Chill' is part of a series of four, in a fashion report for the Dutch cult magazine 'Wave' and was instantly appealing to advertising people. It is a significant work with its slick computerized image of a perfect world, portraying the cool accessibility of young models hanging out together. The surrealistic digital images, however, are more about the feeling of the hedonistic house culture than about fashion. This is because the artist is an insider to the scene, as the founder of the VJ movement, an Amsterdam rave craze.
Datum 1996
Vervaardiging periode20e eeuw
Objectnaamfoto's, digitale collages
Objectcategoriefoto's
Techniekfotograferen
Formaat
- hoogte: 150.00 cm
breedte: 300.00 cm
Credit lineAankoop met steun van de Mondriaan Stichting 1996