Top uit de collectie Escapism, januari 2011
Objectnummer2012.0226
TitelTop uit de collectie Escapism, januari 2011
Vervaardiger Iris van Herpen (ontwerper), Daniel Widrig (ontwerper)
BeschrijvingTop uit de collectie Escapism. De witte top is een 3D-print, opgebouwd uit een patroon van fijne stengen polyamide, die Van Herpen maakte in samenwerking met architect Daniel Widrig.
De collectie Escapism behandelt het wegvluchten uit de dagelijkse werkelijkheid door middel van verslavend digitaal entertainment. Dit fenomeen roept bij Iris van Herpen niet alleen gevoelens van leegte op, maar ook associaties met het groteske, het extreme en het fantastische. Dat gegeven vormde samen met de barokke sculpturen van de Amerikaanse kunstenaar Kris Kuksi, waarin het bizarre en het groteske versmelten met serene en spirituele elementen, een belangrijke inspiratiebron. Van Herpen bracht deze thematiek tot uitdrukking in allerlei materiaalexperimenten. Zo vormde ze zwarte transparante acrylsheets om tot buitenissige kledingstukken met bolvormige of vleugelachtige ornamenten en maakte ze gebruik van zowel oude, vergeten technieken als nieuwe technologie. Rapid prototyping bijvoorbeeld liet haar toe om, in samenwerking met architect Daniel Widrig en zonder tussenkomst van naald en draad, digitale ontwerpen via een 3D-printer te materialiseren en zo een kantachtige structuur te ontwikkelen. Voor een aantal outfits, die gedeeltelijk begroeid lijken met een koraalachtige structuur, paste Van Herpen verschillende haast vergeten handplisseertechnieken toe. Het effect is, in tegenstelling tot het machinaal gevouwen plissé van vandaag, veel organischer en grilliger.
De collectie Escapism behandelt het wegvluchten uit de dagelijkse werkelijkheid door middel van verslavend digitaal entertainment. Dit fenomeen roept bij Iris van Herpen niet alleen gevoelens van leegte op, maar ook associaties met het groteske, het extreme en het fantastische. Dat gegeven vormde samen met de barokke sculpturen van de Amerikaanse kunstenaar Kris Kuksi, waarin het bizarre en het groteske versmelten met serene en spirituele elementen, een belangrijke inspiratiebron. Van Herpen bracht deze thematiek tot uitdrukking in allerlei materiaalexperimenten. Zo vormde ze zwarte transparante acrylsheets om tot buitenissige kledingstukken met bolvormige of vleugelachtige ornamenten en maakte ze gebruik van zowel oude, vergeten technieken als nieuwe technologie. Rapid prototyping bijvoorbeeld liet haar toe om, in samenwerking met architect Daniel Widrig en zonder tussenkomst van naald en draad, digitale ontwerpen via een 3D-printer te materialiseren en zo een kantachtige structuur te ontwikkelen. Voor een aantal outfits, die gedeeltelijk begroeid lijken met een koraalachtige structuur, paste Van Herpen verschillende haast vergeten handplisseertechnieken toe. Het effect is, in tegenstelling tot het machinaal gevouwen plissé van vandaag, veel organischer en grilliger.
Datum 2010 - 2011
Vervaardiging periode21e eeuw
Objectnaamkleding, bovenkleding
Objectcategoriemodevormgeving
Materiaalpolyamide
Techniekprinten
Credit lineGroninger Museum