Karen
Objectnummer2000.0091
TitelKaren
Vervaardiger Inez van Lamsweerde (fotograaf), Vinoodh Matadin (fotograaf), V-Magazine (opdrachtgever)
BeschrijvingKaren is de essentie van een portret: het gezicht, de emoties en de karaktertrekken die het gelaat kan vertonen spelen de hoofdrol. De foto behoort tot een serie van tien close-up portretten van de meest inspirerende modellen van fotograaf Inez van Lamsweerde en haar partner Vinoodh Matadin. De foto’s zijn opvallend vanwege de geringe gebruik van make-up en het feit dat de kleding niet nadrukkelijk wordt getoond. Op deze manier wordt de meest natuurlijke verschijning van het model benadrukt, zelfs de poriën en haren zijn zichtbaar. Rijmt die verschijning wel met het iconische beeld dat wij hebben van deze supermodellen?
Van Lamsweerde en Matadin spelen met de associaties die de uiterlijke kenmerken van iemand kunnen oproepen. Ideeën over schoonheid worden zodoende constant uitgedaagd. Karen kijkt de beschouwer van onder haar wimpers onvervaard aan, maar die kan geconfronteerd door haar overbekende gezicht alleen maar gissen naar haar emoties. Net als Karen kijken ook Kate, Guinivere en Hellis de beschouwer diep in de ogen aan. Het vermijden van de intense blik is onmogelijk. Kate, Guinivere en Hellis lijken diep in de ziel van de beschouwer te willen kijken waarbij hun eigen emoties voor de beschouwer verborgen blijven.
Het duo beweegt zich met deze serie op de grens van commerciële modefotografie en de kunstwereld. Van begin af aan heeft Van Lamsweerde gewerkt binnen het interdisciplinaire gebied tussen fotografie en mode, later uitgebreid met reclame en kunst. Volgens van Lamsweerde bestaat er geen scheiding tussen mode en kunst, deze disciplines zijn in haar ogen gelijkwaardig. De dialoog tussen commercie en kunst vormt een centraal thema in haar werk. Haar foto’s zijn in vele bekende modetijdschriften zoals de Vogue gepubliceerd maar bevinden zich ook als autonome kunstwerken in publieke en private collecties.
De kunstwerken van Van Lamsweerde en Matadin zijn zowel in inhoud als techniek gelaagd. De vrouwen die ze portretteren zijn zelfbewust, mooi en lelijk tegelijkertijd. Behalve dat de foto’s esthetisch zijn, ogen ze ook lichtelijk vervreemdend en surreëel. Om deze ambivalentie te creëren gebruikt ze sinds 1992 de paintbox-techniek, een geavanceerde computertechniek om beelden zodanig met elkaar te verenigen dat er geen overgang of verschil meer waarneembaar is. Door deze computer manipulaties krijgen de foto’s veelal iets ironisch. Van Lamsweerde en Matadin maken veel gebruik van clichés en overbekende beelden uit de media, die ze vervolgens meer bewerken dan gebruikelijk is.
Van Lamsweerde en Matadin spelen met de associaties die de uiterlijke kenmerken van iemand kunnen oproepen. Ideeën over schoonheid worden zodoende constant uitgedaagd. Karen kijkt de beschouwer van onder haar wimpers onvervaard aan, maar die kan geconfronteerd door haar overbekende gezicht alleen maar gissen naar haar emoties. Net als Karen kijken ook Kate, Guinivere en Hellis de beschouwer diep in de ogen aan. Het vermijden van de intense blik is onmogelijk. Kate, Guinivere en Hellis lijken diep in de ziel van de beschouwer te willen kijken waarbij hun eigen emoties voor de beschouwer verborgen blijven.
Het duo beweegt zich met deze serie op de grens van commerciële modefotografie en de kunstwereld. Van begin af aan heeft Van Lamsweerde gewerkt binnen het interdisciplinaire gebied tussen fotografie en mode, later uitgebreid met reclame en kunst. Volgens van Lamsweerde bestaat er geen scheiding tussen mode en kunst, deze disciplines zijn in haar ogen gelijkwaardig. De dialoog tussen commercie en kunst vormt een centraal thema in haar werk. Haar foto’s zijn in vele bekende modetijdschriften zoals de Vogue gepubliceerd maar bevinden zich ook als autonome kunstwerken in publieke en private collecties.
De kunstwerken van Van Lamsweerde en Matadin zijn zowel in inhoud als techniek gelaagd. De vrouwen die ze portretteren zijn zelfbewust, mooi en lelijk tegelijkertijd. Behalve dat de foto’s esthetisch zijn, ogen ze ook lichtelijk vervreemdend en surreëel. Om deze ambivalentie te creëren gebruikt ze sinds 1992 de paintbox-techniek, een geavanceerde computertechniek om beelden zodanig met elkaar te verenigen dat er geen overgang of verschil meer waarneembaar is. Door deze computer manipulaties krijgen de foto’s veelal iets ironisch. Van Lamsweerde en Matadin maken veel gebruik van clichés en overbekende beelden uit de media, die ze vervolgens meer bewerken dan gebruikelijk is.
Datum 1999
Vervaardiging periode20e eeuw
Objectnaamfoto's, portretten
Objectcategoriefoto's
Materiaalfotopapier
TechniekCibachrome
Formaat
- foto hoogte: 123.00 cm
foto breedte: 100.00 cm
lijst hoogte: 156.80 cm
lijst breedte: 132.60 cm
lijst diepte: 5.00 cm
Credit lineAankoop 2000