L'église de Vaugirard
Inventarnummer1969.0012
TitelL'église de Vaugirard
De kerk van Vaugirard
De kerk van Vaugirard
Hersteller Paul Gauguin
BeschreibungR. J. Veendorp was vanaf zijn vroege jeugd gepassioneerd verzamelaar. Hij was vooral gevoelig voor melancholieke sfeer en licht. Over een vroeg schilderijtje van Paul Gauguin, L’église de Vaugirard, van een dorpskerkje in de buitenwijken van Parijs, dat hij in 1953 kocht, schreef Veendorp in zijn dagboek: “vooral de prachtige kleur, emailachtig fascinerend, zoo dat na thuis zien, dit eerste echt dure schilderij werd gekocht…”…’t blijft voor mij een wonder.”
In dit werk staat niet de kerk centraal maar de straatlantaarn op de voorgrond. Haar vlammetje bevind zich exact in het midden van de perspectivisch keurig opgbouwde compositie. Een schets die het Nationaalmuseum in Stockholm bewaard wordt, geeft aan hoe zorgvuldig de schilder zijn werk voorbereidde. Het licht overstraalde letterlijk het silhouet van het gebouw daarachter. Er zijn geen mensen te zien, dus moeten we het alleen van deze twee elementen hebben: kerk en lamp. En deze tegenstelling is niet aleen in Frankrijk diepgeworteld. Het gaat om de lumières, de verlichting.
Op de achtergrond steekt het imposante silhouet van de St-Lambert de Vaurigard in het 15de arrondissement van Parijs af tegen de nachtelijke hemel. Waarom koos Gauguin dit motief? Schilderde hij gewoon een straatscène aan de Parijse stadsrand, zoals veel impressionisten deden? Mogelijk had hij met dit schilderij een andere bedoeling. In het hart van de compositie staat namelijk niet de kerk maar een gaslantaarn. Het licht van de lantaarn overstraalt letterlijk het silhouet van de kerk daarachter. Dat wijst op een symbolische betekenis. In Parijs, de lichtstad, staan de lumières ook voor de filosofie van de Verlichting. Het nieuwe licht verdringt de oude geest.
In dit werk staat niet de kerk centraal maar de straatlantaarn op de voorgrond. Haar vlammetje bevind zich exact in het midden van de perspectivisch keurig opgbouwde compositie. Een schets die het Nationaalmuseum in Stockholm bewaard wordt, geeft aan hoe zorgvuldig de schilder zijn werk voorbereidde. Het licht overstraalde letterlijk het silhouet van het gebouw daarachter. Er zijn geen mensen te zien, dus moeten we het alleen van deze twee elementen hebben: kerk en lamp. En deze tegenstelling is niet aleen in Frankrijk diepgeworteld. Het gaat om de lumières, de verlichting.
Op de achtergrond steekt het imposante silhouet van de St-Lambert de Vaurigard in het 15de arrondissement van Parijs af tegen de nachtelijke hemel. Waarom koos Gauguin dit motief? Schilderde hij gewoon een straatscène aan de Parijse stadsrand, zoals veel impressionisten deden? Mogelijk had hij met dit schilderij een andere bedoeling. In het hart van de compositie staat namelijk niet de kerk maar een gaslantaarn. Het licht van de lantaarn overstraalt letterlijk het silhouet van de kerk daarachter. Dat wijst op een symbolische betekenis. In Parijs, de lichtstad, staan de lumières ook voor de filosofie van de Verlichting. Het nieuwe licht verdringt de oude geest.
Datum 1879
Entstehungszeitraum19e eeuw
Objektbezeichnungschilderijen, dorpsgezichten
Sachgruppeschilderijen
Technikschilderen
Format
- doek hoogte: 50.00 cm
breedte: 34.50 cm
lijst hoogte: 66.00 cm
breedte: 51.00 cm
diepte: 7.00 cm
Credit lineGroninger Museum, in bruikleen van Stichting J.B. Scholtenfonds