Confrontatie
Inventarnummer1992.0393
TitelConfrontatie
Hersteller Hugo Kaagman
BeschreibungHugo Kaagman was eind jaren zeventig een van de eerste graffitikunstenaars in Amsterdam. Het door hem met een zebra-motief beschilderde kraakpand in de Sarphatistraat is daarvan jarenlang een in het oog springende getuige geweest. Kaagman maakte destijds veel graffiti met behulp van sjablonen en afbeeldingen van ‘typisch Hollandse’ symbolen als klompen, molens, Delfts blauw en het Melkmeisje van Vermeer. Dit werk, getiteld Confrontatie, combineert een verwijzing naar de moderne airbrush-techniek met afbeeldingen van prehistorische rotstekeningen - de eerste ‘graffiti’ uit de wereldgeschiedenis.
Hugo Kaagman was one of the first graffiti artists in Amsterdam during the late 1970s. For years a squatter’s building in this city’s Sarphatistraat, which he decorated with a zebra motif, used to be a striking example of this early graffiti art. In those days Kaagman created a lot of his work by using templates and depictions of ‘typical Dutch’ symbols such as wood clogs, wind mills, Delftware and Vermeer’s Melkmeisje. This work here, titled Confrontation, combines modern airbrush techniques with depictions of prehistoric cave paintings – in fact the first ‘graffiti’ in the history of the world.
Ende der 1970er-Jahre zählte Hugo Kaagman zu den ersten Graffitikünstlern in Amsterdam. Das besetzte Haus in der dortigen Sarphatistraat, das er mit einem Zebramotiv bemalte, war jahrelang ein illustrer Zeitzeuge. Seine Graffitis entstanden in jener Zeit oft mithilfe von Schablonen und Abbildungen „typisch holländischer“ Symbole, wie Holzpantinen, Mühlen, Delfter Fayencen oder Jan Vermeers Dienstmagd mit Milchkrug. Dieses Bild mit dem Titel Konfrontation kombiniert die zeitgenössische Airbrush-Technik mit prähistorischer Höhlenmalerei – den ersten Graffitis der Weltgeschichte.
Hugo Kaagman was one of the first graffiti artists in Amsterdam during the late 1970s. For years a squatter’s building in this city’s Sarphatistraat, which he decorated with a zebra motif, used to be a striking example of this early graffiti art. In those days Kaagman created a lot of his work by using templates and depictions of ‘typical Dutch’ symbols such as wood clogs, wind mills, Delftware and Vermeer’s Melkmeisje. This work here, titled Confrontation, combines modern airbrush techniques with depictions of prehistoric cave paintings – in fact the first ‘graffiti’ in the history of the world.
Ende der 1970er-Jahre zählte Hugo Kaagman zu den ersten Graffitikünstlern in Amsterdam. Das besetzte Haus in der dortigen Sarphatistraat, das er mit einem Zebramotiv bemalte, war jahrelang ein illustrer Zeitzeuge. Seine Graffitis entstanden in jener Zeit oft mithilfe von Schablonen und Abbildungen „typisch holländischer“ Symbole, wie Holzpantinen, Mühlen, Delfter Fayencen oder Jan Vermeers Dienstmagd mit Milchkrug. Dieses Bild mit dem Titel Konfrontation kombiniert die zeitgenössische Airbrush-Technik mit prähistorischer Höhlenmalerei – den ersten Graffitis der Weltgeschichte.
Datum 1981
Entstehungszeitraum20e eeuw
Objektbezeichnunggouaches (schilderingen)
Sachgruppetekeningen, aquarellen, gouaches
Materialkrijt (materiaal), gouache (waterverf), verf, papier
Techniktekenen, schilderen, spuitlakken
Format
- air-brushvel hoogte: 57.7 cm
air-brushvel breedte: 67 cm
gouache hoogte: 49 cm
gouache breedte: 58 cm
Credit lineBruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed uitgeleend aan Groninger Museum
Loan Cultural heritage agency of the Netherlands, on loan to Groninger Museum