Studie voor het portret van Pieter Meffert
Inventarnummer1919.0461
TitelStudie voor het portret van Pieter Meffert
Hersteller Govert Flinck
BeschreibungGovert Flink kreeg opdracht de schutterij van kapitein Jan Huydecoper van Maarsseveen te schilderen ter gelegenheid van het sluiten van de vrede van Munster. Het schilderij, gemerkt en 1648 gedateerd, thans in het Rijksmuseum te Amsterdam, vertoont twee groepen, opgesteld ter weerszijde van een officier.
Deze figuur, van opzij gezien en zich vooroverbuigend om zijn kous op te trekken, stelt volgens de Amsterdamse catalogus Pieter Meffert voor. Onze tekening is een directe, vrijwel geheel overeenstemmende voorstudie hiervan.
Een tekening in dezelfde techniek en op hetzelfde papier, voorstudie voor de figuur van kapitein Jan Huydecoper van Maarsseveen, bevindt zich in Parijs, Ecole des Beaux-Arts. In de collectie van Sir Bruce Ingram bevindt zich een zelfde soort voorstudie voor de vaandeldrager uit het bewuste schilderij.
Het schuttersstuk kan gedateerd worden op 1648-50, hoewel het 1648 gedateerd is door Flinck. Hij kan echter de opdracht nooit vóór mei 1648 hebben gekregen (we vieren immers de vrede van Münster op het schilderij) en hele vroege bronnen noemen 1650 als datum van voltooiïng. Dat lijkt te kloppen met de verwachtte productietijd van zo’n groot doek.
Deze tekening is een apart geval want deze figuur (Pieter Meffert, speelkaartenmaker) komt wel op het uiteindelijke schuttersstuk voor, maar niet op de eerdere olieverfschets, kortom, hij is gemaakt in de fase tussen olieverfschets en het uiteindelijke werk. Dat kan nog in 1648 zijn geweest, maar (begin) 1649 kun je eigenlijk ook niet uitsluiten.
Deze figuur, van opzij gezien en zich vooroverbuigend om zijn kous op te trekken, stelt volgens de Amsterdamse catalogus Pieter Meffert voor. Onze tekening is een directe, vrijwel geheel overeenstemmende voorstudie hiervan.
Een tekening in dezelfde techniek en op hetzelfde papier, voorstudie voor de figuur van kapitein Jan Huydecoper van Maarsseveen, bevindt zich in Parijs, Ecole des Beaux-Arts. In de collectie van Sir Bruce Ingram bevindt zich een zelfde soort voorstudie voor de vaandeldrager uit het bewuste schilderij.
Het schuttersstuk kan gedateerd worden op 1648-50, hoewel het 1648 gedateerd is door Flinck. Hij kan echter de opdracht nooit vóór mei 1648 hebben gekregen (we vieren immers de vrede van Münster op het schilderij) en hele vroege bronnen noemen 1650 als datum van voltooiïng. Dat lijkt te kloppen met de verwachtte productietijd van zo’n groot doek.
Deze tekening is een apart geval want deze figuur (Pieter Meffert, speelkaartenmaker) komt wel op het uiteindelijke schuttersstuk voor, maar niet op de eerdere olieverfschets, kortom, hij is gemaakt in de fase tussen olieverfschets en het uiteindelijke werk. Dat kan nog in 1648 zijn geweest, maar (begin) 1649 kun je eigenlijk ook niet uitsluiten.
Datum circa 1648 - circa 1649
Entstehungszeitraum17e eeuw
Objektbezeichnungstudies (beeldmateriaal)
Sachgruppetekeningen, aquarellen, gouaches
Materialkrijt (materiaal), papier
Techniktekenen
Format
- breedte: 22.00 cm
lengte: 31.20 cm
Credit lineCollectie Groninger Museum. Legaat van Mr. W. Bakker G. Gzn. (1919)