La gravure sur bois moderne de l'occident
Inventarnummer2000.0119
TitelLa gravure sur bois moderne de l'occident
Hersteller Jan Wiegers, Johan Dijkstra, Jan Gerrit Jordens, Jan van der Zee, Dirk Nijland, Ernst Ludwig Kirchner, Hermann Scherer
BeschreibungBoek van Roger Avermaete, getiteld: La gravure sur bois moderne de l'occident, uitgever Dorbon Ainé, Parijs 1928, bevat afbeeldingen en originele houtsneden van Ploeg-kunstenaars:
Jan Wiegers: Marine (pagina 137), Zonder titel (p. 140); Johan Dijkstra: Paysan (in kleur) (p. 145); Extrait de 'Ganymedes' de Willem de Mérode (p. 150), Zonder titel (p. 151); Jan Jordens: Tête (p. 148), Zonder titel (kleur) (p. 149); Jan van der Zee: Portrait du batelier (p. 153).Verder ook werk van Dirk Nijland (Kinderen van hun tijd/Couverture du roman de Knut Hamsun, p. 122), Ernst-Ludwig Kirchner (Tête du femme, p. 157, Mélancolie, p. 159), Hermann Scherer (Rodion Raskolnikoff, p. 212).
De kleurenhoutsnede van Jordens is een van de negen die in dit boek in kleur worden afgedrukt. Avermaete noemt de voorliefde voor de kleurenhoutsnede als bijzondere karakteristiek van leden van De Ploeg, die enerzijds hun verwantschap met Duitse grafici toont en hen anderzijds sterk onderscheidt van hun landgenoten; zelfs het inkleuren van houtsneden met aquarel is in Nederland zeldzaam, aldus Avermaete.
Jan Wiegers: Marine (pagina 137), Zonder titel (p. 140); Johan Dijkstra: Paysan (in kleur) (p. 145); Extrait de 'Ganymedes' de Willem de Mérode (p. 150), Zonder titel (p. 151); Jan Jordens: Tête (p. 148), Zonder titel (kleur) (p. 149); Jan van der Zee: Portrait du batelier (p. 153).Verder ook werk van Dirk Nijland (Kinderen van hun tijd/Couverture du roman de Knut Hamsun, p. 122), Ernst-Ludwig Kirchner (Tête du femme, p. 157, Mélancolie, p. 159), Hermann Scherer (Rodion Raskolnikoff, p. 212).
De kleurenhoutsnede van Jordens is een van de negen die in dit boek in kleur worden afgedrukt. Avermaete noemt de voorliefde voor de kleurenhoutsnede als bijzondere karakteristiek van leden van De Ploeg, die enerzijds hun verwantschap met Duitse grafici toont en hen anderzijds sterk onderscheidt van hun landgenoten; zelfs het inkleuren van houtsneden met aquarel is in Nederland zeldzaam, aldus Avermaete.
Physische BeschaffenheitJan Wiegers: Marine (pagina 137), Zonder titel (p. 140); Johan Dijkstra: Paysan (in kleur) (p. 145); Extrait de 'Ganymedes' de Willem de Mérode (p. 150), Zonder titel (p. 151); Jan Jordens: Tête (p. 148), Zonder titel (kleur) (p. 149); Jan van der Zee: Portrait du batelier (p. 153).Verder ook werk van Dirk Nijland (Kinderen van hun tijd/Couverture du roman de Knut Hamsun, p. 122), Ernst-Ludwig Kirchner (Tête du femme, p. 157, Mélancolie, p. 159), Hermann Scherer (Rodion Raskolnikoff, p. 212).
Datum 1928
Entstehungszeitraum20e eeuw
Objektbezeichnunghoutsneden, boeken
Sachgruppegrafische vormgeving
Technikdrukken, houtsnede (drukprocédé)
Format
- hoogte: 5 cm
breedte: 20.5 cm
diepte: 27.5 cm
pagina-aantal: 335
Credit lineAankoop 2000