Miles Davis
Inventarnummer1990.0111
TitelMiles Davis
Hersteller Anton Corbijn
BeschreibungOnontkoombaar is de indringende blik van trompettist Miles Davis. De vingers met de lichte nagels, die sterk afsteken tegen de donkere huid, wijzen richting ogen. De zwarte, wijd opengesperde pupillen contrasteren met het omringende wit. Alles is haarscherp. De ogen weerkaatsen wat zich in hun blikveld bevindt: een groot raam, waardoor fel licht naar binnenvalt, met daarvoor het silhouet van fotograaf Anton Corbijn. Hij maakte dit intieme portret van de inmiddels overleden jazzlegende in 1985 in Montreal.
Het zou een dubbelportret genoemd kunnen worden, deze beroemde foto van jazzmusicus Miles Davis, die ons indringend aankijkt. Op het moment dat Corbijn deze foto nam, had Davis net een flinke hoeveelheid drugs gebruikt. Dit verklaard zijn grote pupillen, vertrokken gezicht en vreemde houding. Een extra dramatische lading krijgt het beeld door de grove korrel, de hoeveelheid zwart en de grote contrastwerking. Zie de handen, waarvan de vingernagels wit afsteken tegen de donkere achtergrond. De fotograaf, Anton Corbijn, is heel klein zichtbaar in de weerspiegeling in Davis’ grote pupillen.
Het trucje met de weerspiegeling is niet nieuw. De 15e-eeuwse Vlaamse schilder Jan van Eyck heeft iets vergelijkbaars gedaan in zijn portret van het echtpaar Arnolfini, dat hij maakte in 1434. Corbijn plaatst zichzelf hiermee in de kunsthistorische traditie. De betekenis ervan is eigenlijk alleen duidelijk voor ingewijden.
De stijl van de foto is exemplarisch voor Corbijn: portretten van popsterren en andere beroemdheden, geschoten op bijzondere locaties, in ongewone poses, al dan niet met ongebruikelijke attributen. Deze foto zouden de meeste fotografen waarschijnlijk nooit hebben gepubliceerd en juist hebben geprobeerd om deze kant van de muzikant te verdoezelen en hem als de grote ster te tonen zoals het publiek hem kent. Corbijn heeft er echter voor gekozen om dit aspect van Davis persoonlijkheid juist wel te tonen. Daarmee speelt hij, net als in een andere foto uit de collectie van het Groninger Museum van David Bowie, met de verwachtingen die de kijker van een beroemdheid heeft en het standaard beeld dat er van hen in de media is geschapen.
Het zou een dubbelportret genoemd kunnen worden, deze beroemde foto van jazzmusicus Miles Davis, die ons indringend aankijkt. Op het moment dat Corbijn deze foto nam, had Davis net een flinke hoeveelheid drugs gebruikt. Dit verklaard zijn grote pupillen, vertrokken gezicht en vreemde houding. Een extra dramatische lading krijgt het beeld door de grove korrel, de hoeveelheid zwart en de grote contrastwerking. Zie de handen, waarvan de vingernagels wit afsteken tegen de donkere achtergrond. De fotograaf, Anton Corbijn, is heel klein zichtbaar in de weerspiegeling in Davis’ grote pupillen.
Het trucje met de weerspiegeling is niet nieuw. De 15e-eeuwse Vlaamse schilder Jan van Eyck heeft iets vergelijkbaars gedaan in zijn portret van het echtpaar Arnolfini, dat hij maakte in 1434. Corbijn plaatst zichzelf hiermee in de kunsthistorische traditie. De betekenis ervan is eigenlijk alleen duidelijk voor ingewijden.
De stijl van de foto is exemplarisch voor Corbijn: portretten van popsterren en andere beroemdheden, geschoten op bijzondere locaties, in ongewone poses, al dan niet met ongebruikelijke attributen. Deze foto zouden de meeste fotografen waarschijnlijk nooit hebben gepubliceerd en juist hebben geprobeerd om deze kant van de muzikant te verdoezelen en hem als de grote ster te tonen zoals het publiek hem kent. Corbijn heeft er echter voor gekozen om dit aspect van Davis persoonlijkheid juist wel te tonen. Daarmee speelt hij, net als in een andere foto uit de collectie van het Groninger Museum van David Bowie, met de verwachtingen die de kijker van een beroemdheid heeft en het standaard beeld dat er van hen in de media is geschapen.
EntstehungsortMontréal
Datum 1985
Entstehungszeitraum20e eeuw
PersonenschlagwortDavis, Miles
Objektbezeichnungfoto's, portretten
Sachgruppefotografie
Materialfotopapier
Technikfotograferen
Format
- hoogte: 136.10 cm
breedte: 91.50 cm
lijst hoogte: 142.70 cm
breedte: 98.30 cm
dikte: 3.50 cm
Credit lineGroninger Museum. Aangekocht met rijksgelden, 1990.