Zonder titel
Inventarnummer2014.0137
TitelZonder titel
Hersteller Maartje Korstanje
BeschreibungEen grillig gevormd object op een kar doet denken aan een overblijfsel van een gruwelijke slachtpartij; uitgebeend, in staat van ontbinding. Een eventuele dader is uit het zicht verdwenen. Hij lijkt er in volle actie het bijltje bij neegegooid te hebben. Het verontrustende werk, even dramatisch als mysterieus, is anders dan haar voorgaande werk. Door de opvallende toevoeging van de kar is het veel verhalender. Ook verwijst Korstanje met het voertuig tamelijk ondubbelzinnig naar menselijk ingrijpen. Meestal duidt zij haar inspiratiebronnen niet zo specifiek aan, maar dit keer gaf zij aanbij het maken van dit werk sterk beïnvloed te zijn door Butcher's Crossing, van de schrijver John Williams. Het boek ontdoet alle valse romantiek van het begrip 'het Wilde Westen' en snijdt onder andere thema's aan als obsessieve inhaligheid, zinloosheid, mislukkingen en eenzaamheid.
Maartje Korstanje (Goes 1982) maakt grillige sculpturen veelal op basis van karton aangevuld met diverse materialen. Vaak zijn het grote, ruimte-vullende beelden die met hun organische vormen doen denken aan boomwortels, insecten of karkassen. Dubbelzinnigheid en bezieling zijn belangrijke elementen in haar werk, waarbij ze het grensgebied opzoekt waar schoonheid een gruwelijk randje krijgt en waar de twijfel opspeelt: 'Is het net doodgegaan, of komt het juist net tot leven?' Korstanje studeerde aan de St. Joost Academie in Breda en het Sandberg Instituut in Amsterdam. Het Groninger Museum volgt haar al geruime tijd en deze tentoonstelling is haar grootste tot nu toe. Het meeste werk maakte zij speciaal voor deze gelegenheid.
Veel van Korstanjes (vroegere) werk verwijst naar dierlijke vormen en andere herkenbare natuurlijke objecten. Uit dat werk spreekt een diepe fascinatie voor dieren en de natuur, iets wat ook niet verwonderlijk is voor iemand die opgroeide op een boerderij in Zeeland. Maar naast die herkenbare figuratieve elementen, heeft haar werk ook een zeer uitgesproken formele kant. Het is op te vatten als een constant vorm- en materiaalonderzoek, waarbij klassieke beeldhouwkundige principes als compositie, structuur en textuur even belangrijk zijn.
Het resultaat wordt daarbij niet vooraf bepaald, maar komt al doende - al knedend en plakkend - tot stand. Aanvankelijk gebruikte zij voornamelijk papier-maché, wat overging in karton. Gaandeweg breidde zij haar arsenaal uit met onder meer bladzilver, kunststoffen, keramiek, brons, textiel en bestaande objecten als een kar. Zij brengt spanning in het werk door met contrasten te spelen: droog en (schijnbaar) nat, bruinig en juist onnatuurlijk felgekleurd, rond en stekelig, hard en zacht, figuratie en abstractie.
In de loop van de tijd is Korstanjes werk steeds meer ‘gelaagd’ geworden. Van letterlijke citaten of verwijzingen naar levende wezens en actuele gebeurtenissen (bijensterfte), naar existentiële en universele thema’s. Leven en dood, de grens tussen organismen en objecten, cultuur en natuur.
Maartje Korstanje (Goes 1982) maakt grillige sculpturen veelal op basis van karton aangevuld met diverse materialen. Vaak zijn het grote, ruimte-vullende beelden die met hun organische vormen doen denken aan boomwortels, insecten of karkassen. Dubbelzinnigheid en bezieling zijn belangrijke elementen in haar werk, waarbij ze het grensgebied opzoekt waar schoonheid een gruwelijk randje krijgt en waar de twijfel opspeelt: 'Is het net doodgegaan, of komt het juist net tot leven?' Korstanje studeerde aan de St. Joost Academie in Breda en het Sandberg Instituut in Amsterdam. Het Groninger Museum volgt haar al geruime tijd en deze tentoonstelling is haar grootste tot nu toe. Het meeste werk maakte zij speciaal voor deze gelegenheid.
Veel van Korstanjes (vroegere) werk verwijst naar dierlijke vormen en andere herkenbare natuurlijke objecten. Uit dat werk spreekt een diepe fascinatie voor dieren en de natuur, iets wat ook niet verwonderlijk is voor iemand die opgroeide op een boerderij in Zeeland. Maar naast die herkenbare figuratieve elementen, heeft haar werk ook een zeer uitgesproken formele kant. Het is op te vatten als een constant vorm- en materiaalonderzoek, waarbij klassieke beeldhouwkundige principes als compositie, structuur en textuur even belangrijk zijn.
Het resultaat wordt daarbij niet vooraf bepaald, maar komt al doende - al knedend en plakkend - tot stand. Aanvankelijk gebruikte zij voornamelijk papier-maché, wat overging in karton. Gaandeweg breidde zij haar arsenaal uit met onder meer bladzilver, kunststoffen, keramiek, brons, textiel en bestaande objecten als een kar. Zij brengt spanning in het werk door met contrasten te spelen: droog en (schijnbaar) nat, bruinig en juist onnatuurlijk felgekleurd, rond en stekelig, hard en zacht, figuratie en abstractie.
In de loop van de tijd is Korstanjes werk steeds meer ‘gelaagd’ geworden. Van letterlijke citaten of verwijzingen naar levende wezens en actuele gebeurtenissen (bijensterfte), naar existentiële en universele thema’s. Leven en dood, de grens tussen organismen en objecten, cultuur en natuur.
Physische BeschaffenheitVier delen kunnen worden afgenomen voor het verplaatsen via de liften. De pen-en-gat verbindingen zijn tijdelijk beplakt met in lijm gedrenkt karton (naar receptuur van Maartje: 1 deel houtlijm, 1.5 deel water, hierin niet gecoat bruin enkellaagds ribbelkarton, aantal uren laten weken).
Datum 2014 - 2014
Entstehungszeitraum21e eeuw
Objektbezeichnungbeeldhouwwerken (beeldmateriaal)
Sachgruppebeeldhouwwerken (beeldmateriaal)
Materialhout, polyvinyllijm, karton, PU coating, pigment naar kleur, metaal, rubber, hout
Format
- lengte: 385.00 cm
breedte: 190.00 cm
hoogte: 260.00 cm
Credit lineAangekocht met steun van het Mondriaan Fonds