Compositie no 3
Inventarnummer1987.0190
TitelCompositie no 3
Hersteller Wobbe Alkema
BeschreibungIn 1924, het jaar waarin het schilderij Compositie no. 3 is ontstaan, heeft Wobbe Alkema een beslissende fase in zijn artistieke ontwikkeling bereikt. Vanaf dat jaar is zijn schilderkunst nog uitsluitend gebaseerd op een vormentaal, waarin elke verwijzing naar de werkelijkheid, naar de dingen om ons heen, ontbreekt. Dat stadium wordt bereikt door een steeds verder doorgevoerde stilering en geometrische analyse van een in oorsprong figuratieve voorstelling. Dit proces is vanaf ca. 1920 goed te volgen in zijn tekeningen, grafiek en schilderijen. En Passant uit 1922 of 1923 is zijn allereerste constructivistische schilderij.
De gesloten en stabiele compositie van het schilderij Compositie no. 3 is een voortreffelijk voorbeeld van Alkema's werkwijze in het jaar 1924. Het werk is opgebouwd uit cirkels, twee gelijkbenige driehoeken en twee vierkanten (inclusief de vorm van het werk zelf, dat een vierkant is). Alle van ongelijk oppervlak, en elkaar geheel of gedeeltelijk overlappend. De grote driehoek en cirkel zijn centraal in het vierkante beeldvlak geplaatst. De overige geometrische figuren hebben op betrekkelijk vrije wijze, dus niet volgens een dwingend ordeningsprincipe, een plaats gekregen binnen het kader van het schilderij. Door het over elkaar aanbrengen van dunne lagen verf en het achterwege laten van lijnen en contouren krijgt het beeldoppervlak een doorschijnende kwaliteit, die opmerkelijk is in de geometrisch-abstracte kunst van die tijd.
Alkema: 'In een schilderij van 1924 bedekken de vormen elkaar, maar zijn toch volledig zichtbaar. Zonder transparante verf te gebruiken is hier een opvallende doorzichtigheid bereikt. Voor mij toen een overwinning op de materie.'
De gesloten en stabiele compositie van het schilderij Compositie no. 3 is een voortreffelijk voorbeeld van Alkema's werkwijze in het jaar 1924. Het werk is opgebouwd uit cirkels, twee gelijkbenige driehoeken en twee vierkanten (inclusief de vorm van het werk zelf, dat een vierkant is). Alle van ongelijk oppervlak, en elkaar geheel of gedeeltelijk overlappend. De grote driehoek en cirkel zijn centraal in het vierkante beeldvlak geplaatst. De overige geometrische figuren hebben op betrekkelijk vrije wijze, dus niet volgens een dwingend ordeningsprincipe, een plaats gekregen binnen het kader van het schilderij. Door het over elkaar aanbrengen van dunne lagen verf en het achterwege laten van lijnen en contouren krijgt het beeldoppervlak een doorschijnende kwaliteit, die opmerkelijk is in de geometrisch-abstracte kunst van die tijd.
Alkema: 'In een schilderij van 1924 bedekken de vormen elkaar, maar zijn toch volledig zichtbaar. Zonder transparante verf te gebruiken is hier een opvallende doorzichtigheid bereikt. Voor mij toen een overwinning op de materie.'
Datum 1924
Entstehungszeitraum20e eeuw
Objektbezeichnungschilderijen
Sachgruppeschilderijen
Technikschilderen
Format
- hoogte: 80.00 cm
breedte: 80.00 cm
lijst hoogte: 84.40 cm
breedte: 84.40 cm
dikte: 3.00 cm
Credit lineverworven met steun van de Vereniging Rembrandt en Stichting J.B. Scholtenfonds