Virtualistic Vibes, Night moves
Inventarnummer1996.0020
TitelVirtualistic Vibes, Night moves
Hersteller Micha Klein (concept & art direction), Danielle Kwaaitaal (concept & art direction), Technocreations
BeschreibungHet hedonisme en de straatcultuur van de jaren negentig komen tot uitdrukking in dit werk van Micha Klein en Daniëlle Kwaaitaal, een monumentaal vierluik waarvan het Groninger Museum twee delen bezit. De fotowerken waren oorspronkelijk bedoeld als modereportage voor het culttijdschrift Wave. Het zijn ensceneringen van modellen in een met de computer gecreëerde omgeving.
Dit werk kan gezien worden als 'De Nacht' in de serie 'Virtualistic Vibes'. Micha Klein heeft hier een grote metropool gecreëerd waarin zich mensen op straat bevinden. De sfeer is nogal onheilspellend. De stad is vrij duister en er branden slechts een gering aantal lampjes om de straat te verlichten. De mensen op straat hebben een agressieve houding over zich. Het meisje in het midden maakt een felle beweging met haar linkerbeen en lijkt het meisje daarachter, op een ‘hightech’ surfboard, er af te willen trappen. De vrouw links maakt een obsceen gebaar met haar rechterhand en wil hiermee aangeven, dat men haar niets kan maken. Klein verwerkt op directe wijze elementen uit de videogamewereld in dit werk: op de voorgrond liggen allerlei voorwerpen, waaronder een loden pijp en glazen flessen. Het zijn gevechtsobjecten, die o.a. voorkomen in actiespellen, waarmee je je tegenstanders te lijf kunt gaan. Op de voorgrond staat een man gehurkt met een half metalen gezicht (half cyborg), wat betekend dat hij niet van deze wereld is, maar thuishoort in de sciencefiction.
Micha Klein's media art draws its spirituality from the clubhouse culture of the ninties. His digital paintings of virtual reality are contemporary genre pieces, caricatures of today's youth culture, referring to vanity, vitality, agression and sexuality. 'Night moves' is part of a series of four, in a fashion report for the Dutch cult magazine 'Wave' and was instantly appealing to advertising people. It is a significant work with its slick computerized image of a perfect world, portraying the cool accessibility of young models hanging out together. The surrealistic digital images, however, are more about the feeling of the hedonistic house culture than about fashion. This is because the artist is an insider to the scene, as the founder of the VJ movement, an Amsterdam rave craze.
Dit werk kan gezien worden als 'De Nacht' in de serie 'Virtualistic Vibes'. Micha Klein heeft hier een grote metropool gecreëerd waarin zich mensen op straat bevinden. De sfeer is nogal onheilspellend. De stad is vrij duister en er branden slechts een gering aantal lampjes om de straat te verlichten. De mensen op straat hebben een agressieve houding over zich. Het meisje in het midden maakt een felle beweging met haar linkerbeen en lijkt het meisje daarachter, op een ‘hightech’ surfboard, er af te willen trappen. De vrouw links maakt een obsceen gebaar met haar rechterhand en wil hiermee aangeven, dat men haar niets kan maken. Klein verwerkt op directe wijze elementen uit de videogamewereld in dit werk: op de voorgrond liggen allerlei voorwerpen, waaronder een loden pijp en glazen flessen. Het zijn gevechtsobjecten, die o.a. voorkomen in actiespellen, waarmee je je tegenstanders te lijf kunt gaan. Op de voorgrond staat een man gehurkt met een half metalen gezicht (half cyborg), wat betekend dat hij niet van deze wereld is, maar thuishoort in de sciencefiction.
Micha Klein's media art draws its spirituality from the clubhouse culture of the ninties. His digital paintings of virtual reality are contemporary genre pieces, caricatures of today's youth culture, referring to vanity, vitality, agression and sexuality. 'Night moves' is part of a series of four, in a fashion report for the Dutch cult magazine 'Wave' and was instantly appealing to advertising people. It is a significant work with its slick computerized image of a perfect world, portraying the cool accessibility of young models hanging out together. The surrealistic digital images, however, are more about the feeling of the hedonistic house culture than about fashion. This is because the artist is an insider to the scene, as the founder of the VJ movement, an Amsterdam rave craze.
Datum 1996
Entstehungszeitraum20e eeuw
Objektbezeichnungfoto's
Sachgruppefoto's
Materialfotopapier, plexiglas
Technikfotograferen
Format
- hoogte: 150 cm
breedte: 300 cm