Mémoire d'avant-guerre (uit de serie: 100% Make Up)
Inventarnummer1992.0469.CB
TitelMémoire d'avant-guerre (uit de serie: 100% Make Up)
Hersteller Alessandro Mendini (Ontwerper en coördinator), Philippe Starck (Bewerker), Alessi Tendentse (producent)
BeschreibungPhilippe Starck decoreerde deze vaas met swastika’s (het heiligste symbool uit o.a. hindoeïsme), davidssterren en halve manen met ster, symbolen van respectievelijk het Jodendom en de Islam. Hier lijkt dus sprake te zijn van een combinatie van religieuze symboliek, alhoewel de titel van de vaas 'Herinnering van voor de oorlog' op oorlogsconnotaties wijst.
Op de vaas zijn aan de onderkant enkele op hakenkruizen gelijkende tekens aangebracht. Het zijn echter hakenkruizen die in spiegelbeeld zijn afgebeeld.
Het hakenkruis (oftewel de ‘swastika’) is een oeroud symbool dat al duizenden jaren in diverse culturen wordt gebruikt, en door de nazi’s is geannexeerd en misbruikt. Het is o.a. een symbool in het Hindoeïsme en het Boeddhisme. Het symbool komt echter ook voor op vroeg-christelijke graftomben in de catacomben bij Rome, op Griekse en Romeinse mozaïekvloeren uit de oudheid en op voorwerpen van Noorse Vikingen uit de vroege Middeleeuwen
Op de vaas zijn o.a. ook een davidsster en een halve maan met ster te zien, symbolen van respectievelijk het Jodendom en de Islam. Hier lijkt dus sprake te zijn van een combinatie van religieuze symboliek, alhoewel de titel van de vaas ‘Mémoire d’avant-guerre’ weer op oorlogsconnotaties wijst. ‘Mémoire d’avant-guerre’ betekent Herinnering van voor de oorlog. Met deze titel wordt wellicht aangegeven dat, hoewel de eerste reactie misschien die is van een swastika uit WOII, het hier ook juist kan gaan om de periode daarvoor.
De vaas behoort tot een serie van 100 vazen. In de publicatie over deze serie staat echter niet beschreven wat de ontwerper Philippe Starck met deze tekens heeft willen duidelijk maken.
Vaas, onderdeel van 100 vazen, ontworpen door Mendini, beschilderd door anderen (kunstenaars, architecten en designers
Op de vaas zijn aan de onderkant enkele op hakenkruizen gelijkende tekens aangebracht. Het zijn echter hakenkruizen die in spiegelbeeld zijn afgebeeld.
Het hakenkruis (oftewel de ‘swastika’) is een oeroud symbool dat al duizenden jaren in diverse culturen wordt gebruikt, en door de nazi’s is geannexeerd en misbruikt. Het is o.a. een symbool in het Hindoeïsme en het Boeddhisme. Het symbool komt echter ook voor op vroeg-christelijke graftomben in de catacomben bij Rome, op Griekse en Romeinse mozaïekvloeren uit de oudheid en op voorwerpen van Noorse Vikingen uit de vroege Middeleeuwen
Op de vaas zijn o.a. ook een davidsster en een halve maan met ster te zien, symbolen van respectievelijk het Jodendom en de Islam. Hier lijkt dus sprake te zijn van een combinatie van religieuze symboliek, alhoewel de titel van de vaas ‘Mémoire d’avant-guerre’ weer op oorlogsconnotaties wijst. ‘Mémoire d’avant-guerre’ betekent Herinnering van voor de oorlog. Met deze titel wordt wellicht aangegeven dat, hoewel de eerste reactie misschien die is van een swastika uit WOII, het hier ook juist kan gaan om de periode daarvoor.
De vaas behoort tot een serie van 100 vazen. In de publicatie over deze serie staat echter niet beschreven wat de ontwerper Philippe Starck met deze tekens heeft willen duidelijk maken.
Vaas, onderdeel van 100 vazen, ontworpen door Mendini, beschilderd door anderen (kunstenaars, architecten en designers
Datum 1989 - 1992
Entstehungszeitraum20e eeuw
Objektbezeichnungvaas
Sachgruppevormgeving
Materialporselein
Format
- hoogte: 38.5 cm
diameter: 12.5 cm