Het kanonschot
Object number1985.0451
TitleHet kanonschot
Artillerie op de heide
Artillerie op de heide
Creator George Hendrik Breitner
DescriptionOp Het kanonschot kijken twee soldaten te paard naar een kanon rechts op de achtergrond. Ze wachten op het schot. Op een heuvelrug op de heide, die het grootste gedeelte van het schilderij inneemt, is zojuist een artillerie-eenheid aangekomen. Hun donkere silhouetten steken scherp af tegen de lichte hemel. Door de silhouetvormen, de wachtende mannen en de vlakke voorgrond is de sfeer verstild.
Militaire onderwerpen behoorden vóór de jaren tachtig tot het terrein van de historieschilderkunst en moesten bovenal blijk geven van nationalisme en vaderlandse heldenmoed. Van een dergelijk engagement was bij Breitner, en ook bij iemand als Isaac Israëls, geen sprake. Zij kozen het motief vooral om zijn picturaal aantrekkelijke eigenschappen: vanwege de mooie soldatenpakken met gouden tressen of, zoals bij Breitner, om de geweldige indruk die tientallen galopperende paarden tijdens een cavalerie-oefening op hem maakten. Vooral in zijn Haagse tijd bezocht hij graag de grote militaire manoeuvres, die in Drente en Brabant plaats vonden. Menig schetsboekje krabbelde hij daar vol. Ook ontstond er een groot aantal aquarellen en schilderijen naar het onderwerp. Het succes dat hij ermee behaalde - tot veler verrassing werd bijvoorbeeld in 1886 'In het Duin' door het Rijksmuseum aangekocht - maakte dat hij het motief niet helemaal losliet toen hij eenmaal in Amsterdam woonde en zijn belangstelling van cavaleriepaard naar tramp aard verschoof. Tot 1895 bleef hij 'kanonschoten' en andere militaire onderwerpen exposeren.
Artillerie op de heide geeft de silhouetten weer van artilleristen en geschut op een heuvelrug. De horizonlijn ligt iets boven het midden en deelt het beeld rigoureus in twee helften, die ieder op zich nogal vlak en egaal zijn geschilderd. De sterke opbouw en rustige behandeling vormen een groot contrast met de dynamiek en ruigheid die we van ander werk kennen. Het palet daarentegen, bestaande uit grijzen, bruinen, groenen, okers en zwart, bleef ongewijzigd.
Militaire onderwerpen behoorden vóór de jaren tachtig tot het terrein van de historieschilderkunst en moesten bovenal blijk geven van nationalisme en vaderlandse heldenmoed. Van een dergelijk engagement was bij Breitner, en ook bij iemand als Isaac Israëls, geen sprake. Zij kozen het motief vooral om zijn picturaal aantrekkelijke eigenschappen: vanwege de mooie soldatenpakken met gouden tressen of, zoals bij Breitner, om de geweldige indruk die tientallen galopperende paarden tijdens een cavalerie-oefening op hem maakten. Vooral in zijn Haagse tijd bezocht hij graag de grote militaire manoeuvres, die in Drente en Brabant plaats vonden. Menig schetsboekje krabbelde hij daar vol. Ook ontstond er een groot aantal aquarellen en schilderijen naar het onderwerp. Het succes dat hij ermee behaalde - tot veler verrassing werd bijvoorbeeld in 1886 'In het Duin' door het Rijksmuseum aangekocht - maakte dat hij het motief niet helemaal losliet toen hij eenmaal in Amsterdam woonde en zijn belangstelling van cavaleriepaard naar tramp aard verschoof. Tot 1895 bleef hij 'kanonschoten' en andere militaire onderwerpen exposeren.
Artillerie op de heide geeft de silhouetten weer van artilleristen en geschut op een heuvelrug. De horizonlijn ligt iets boven het midden en deelt het beeld rigoureus in twee helften, die ieder op zich nogal vlak en egaal zijn geschilderd. De sterke opbouw en rustige behandeling vormen een groot contrast met de dynamiek en ruigheid die we van ander werk kennen. Het palet daarentegen, bestaande uit grijzen, bruinen, groenen, okers en zwart, bleef ongewijzigd.
Production date 1887
Production period19e eeuw
Object nameschilderijen, figuurvoorstellingen
Object categoryschilderijen
Techniqueschilderen
Dimensions
- hoogte: 62.00 cm
breedte: 101.00 cm
lijst hoogte: 75.50 cm
breedte: 115.50 cm
dikte: 5.50 cm