La gravure sur bois moderne de l'occident
N° d'objet2000.0119
TitreLa gravure sur bois moderne de l'occident
Créateur Jan Wiegers, Johan Dijkstra, Jan Gerrit Jordens, Jan van der Zee, Dirk Nijland, Ernst Ludwig Kirchner, Hermann Scherer
DescriptionBoek van Roger Avermaete, getiteld: La gravure sur bois moderne de l'occident, uitgever Dorbon Ainé, Parijs 1928, bevat afbeeldingen en originele houtsneden van Ploeg-kunstenaars:
Jan Wiegers: Marine (pagina 137), Zonder titel (p. 140); Johan Dijkstra: Paysan (in kleur) (p. 145); Extrait de 'Ganymedes' de Willem de Mérode (p. 150), Zonder titel (p. 151); Jan Jordens: Tête (p. 148), Zonder titel (kleur) (p. 149); Jan van der Zee: Portrait du batelier (p. 153).Verder ook werk van Dirk Nijland (Kinderen van hun tijd/Couverture du roman de Knut Hamsun, p. 122), Ernst-Ludwig Kirchner (Tête du femme, p. 157, Mélancolie, p. 159), Hermann Scherer (Rodion Raskolnikoff, p. 212).
De kleurenhoutsnede van Jordens is een van de negen die in dit boek in kleur worden afgedrukt. Avermaete noemt de voorliefde voor de kleurenhoutsnede als bijzondere karakteristiek van leden van De Ploeg, die enerzijds hun verwantschap met Duitse grafici toont en hen anderzijds sterk onderscheidt van hun landgenoten; zelfs het inkleuren van houtsneden met aquarel is in Nederland zeldzaam, aldus Avermaete.
Jan Wiegers: Marine (pagina 137), Zonder titel (p. 140); Johan Dijkstra: Paysan (in kleur) (p. 145); Extrait de 'Ganymedes' de Willem de Mérode (p. 150), Zonder titel (p. 151); Jan Jordens: Tête (p. 148), Zonder titel (kleur) (p. 149); Jan van der Zee: Portrait du batelier (p. 153).Verder ook werk van Dirk Nijland (Kinderen van hun tijd/Couverture du roman de Knut Hamsun, p. 122), Ernst-Ludwig Kirchner (Tête du femme, p. 157, Mélancolie, p. 159), Hermann Scherer (Rodion Raskolnikoff, p. 212).
De kleurenhoutsnede van Jordens is een van de negen die in dit boek in kleur worden afgedrukt. Avermaete noemt de voorliefde voor de kleurenhoutsnede als bijzondere karakteristiek van leden van De Ploeg, die enerzijds hun verwantschap met Duitse grafici toont en hen anderzijds sterk onderscheidt van hun landgenoten; zelfs het inkleuren van houtsneden met aquarel is in Nederland zeldzaam, aldus Avermaete.
Description physiqueJan Wiegers: Marine (pagina 137), Zonder titel (p. 140); Johan Dijkstra: Paysan (in kleur) (p. 145); Extrait de 'Ganymedes' de Willem de Mérode (p. 150), Zonder titel (p. 151); Jan Jordens: Tête (p. 148), Zonder titel (kleur) (p. 149); Jan van der Zee: Portrait du batelier (p. 153).Verder ook werk van Dirk Nijland (Kinderen van hun tijd/Couverture du roman de Knut Hamsun, p. 122), Ernst-Ludwig Kirchner (Tête du femme, p. 157, Mélancolie, p. 159), Hermann Scherer (Rodion Raskolnikoff, p. 212).
Date 1928
Période de création20e eeuw
Nom d'objethoutsneden, boeken
Catégorie d'objetgrafische vormgeving
Techniquedrukken, houtsnede (drukprocédé)
Dimensions
- hoogte: 5 cm
breedte: 20.5 cm
diepte: 27.5 cm
pagina-aantal: 335
Ligne de créditAankoop 2000