Outfit uit de collectie Chemical Crows, januari 2008
N° d'objet2012.0192
TitreOutfit uit de collectie Chemical Crows, januari 2008
Créateur Iris van Herpen
DescriptionOutfit uit de collectie Chemical Crows, bestaande uit een top (a) en jurk (b). De cirkelvormige top, met twee conische vormen aan de voorzijde, is opgebouwd uit de baleinen van kinderparapluutjes en is afgezet met leer. De rok van de strapless jurk bestaat uit leren stroken in verticale richting. Aan beide zijden is losjes een strook met industriële bootgarens door nestelringen geregen. De top van de jurk is opgebouwd uit leren stroken in horizontale richting.
Wat begon als een vormexperiment met een kapotte kinderparaplu, resulteerde in de collectie Chemical Crows, met stukken die doen denken aan het constructivistische werk van de Russische beeldhouwer Naum Gabo. Ondanks die formele parallellen is deze collectie vooral een optelsom van vrije associaties die te maken hebben met Iris van Herpens fascinatie voor zwarte magie en alchemie. De belangrijkste associatie begon bij de groep kraaien die rondom haar studio leefde en die ze dagelijks kon volgen. Van Herpen, die als kind al kauwtjes hield, is erg gefascineerd door deze vogels, die op hun beurt een grote voorliefde koesteren voor glitterende objecten. De vogels staan ook bekend om hun intelligentie en zijn van oudsher met geheimzinnigheid en symboliek omgeven. Tegelijkertijd is Van Herpen geboeid door alchemie en deelt ze met alchemisten de passie om materialen te beheersen en te veranderen. Zo ontwikkelde ze de drang om de kraaien, die haar elke dag opnieuw nieuwsgierig maakten naar hun taal en bezigheden, te veranderen in goud. Van Herpen bracht al deze elementen in haar collectie samen.
Zoals alchemisten van gewone materialen goud probeerden te maken, zo vormde Van Herpen met de goudkleurige baleinen van paraplu’s eigenaardige waaierachtige vormen, die een verwijzing waren naar de kraaien, die ze op deze manier in haar geestesoog in goud veranderde. Ook construeerde zij met duizenden meters garen opmerkelijke gelaagde texturen, die de indruk geven van een verenpak in beweging, dat vliegt en fladdert. Met dezelfde passie en onderzoeksdrang om beheersing te krijgen over materialen transformeerde Van Herpen haar materiaal tot deze wonderlijke collectie. Met omhoogstekende kragen en imposante vormen lijken de dragers zich op te maken voor een mysterieus ritueel.
Wat begon als een vormexperiment met een kapotte kinderparaplu, resulteerde in de collectie Chemical Crows, met stukken die doen denken aan het constructivistische werk van de Russische beeldhouwer Naum Gabo. Ondanks die formele parallellen is deze collectie vooral een optelsom van vrije associaties die te maken hebben met Iris van Herpens fascinatie voor zwarte magie en alchemie. De belangrijkste associatie begon bij de groep kraaien die rondom haar studio leefde en die ze dagelijks kon volgen. Van Herpen, die als kind al kauwtjes hield, is erg gefascineerd door deze vogels, die op hun beurt een grote voorliefde koesteren voor glitterende objecten. De vogels staan ook bekend om hun intelligentie en zijn van oudsher met geheimzinnigheid en symboliek omgeven. Tegelijkertijd is Van Herpen geboeid door alchemie en deelt ze met alchemisten de passie om materialen te beheersen en te veranderen. Zo ontwikkelde ze de drang om de kraaien, die haar elke dag opnieuw nieuwsgierig maakten naar hun taal en bezigheden, te veranderen in goud. Van Herpen bracht al deze elementen in haar collectie samen.
Zoals alchemisten van gewone materialen goud probeerden te maken, zo vormde Van Herpen met de goudkleurige baleinen van paraplu’s eigenaardige waaierachtige vormen, die een verwijzing waren naar de kraaien, die ze op deze manier in haar geestesoog in goud veranderde. Ook construeerde zij met duizenden meters garen opmerkelijke gelaagde texturen, die de indruk geven van een verenpak in beweging, dat vliegt en fladdert. Met dezelfde passie en onderzoeksdrang om beheersing te krijgen over materialen transformeerde Van Herpen haar materiaal tot deze wonderlijke collectie. Met omhoogstekende kragen en imposante vormen lijken de dragers zich op te maken voor een mysterieus ritueel.
Date 2007 - 2008
Période de création21e eeuw
Catégorie d'objetmodevormgeving
Techniquenaaien
Ligne de créditGroninger Museum, aangekocht met steun van de BankGiroLoterij