Kandissi sofa
N° d'objet2015.0344
TitreKandissi sofa
Créateur Alessandro Mendini, Studio Alchimia
DescriptionDe vorm van de Kandissi-bank is geïnspireerd Biedermeier-bank, gevonden door Alessandro Mendini. Hij versierde zijn stuk met felgekleurde houten vormen in onregelmatige vormen en bekleedde het met exentrieke stof met patronen (Faux Aubusson bekleding) - een verwijzing naar de abstracte motieven van de vroeg twintigste-eeuwse Russische schilder Wassily Kandinsky. De bank maakte deel uit van een Kandissi-trio, naast een spiegel en een wandkleed, dat voor het eerst als ensemble werd tentoongesteld op de L’oggetto banale-tentoonstelling, georganiseerd door Studio Alchimia voor de Biënnale di Venezia in 1980. Het typeert Mendini's postmoderne ontwerpbenadering: de modernistische uitspraak 'vorm volgt functie' en de ontkenning van ornament worden afgewezen ten gunste van ogenschijnlijk banale versiering en meerdere culturele aanwijzingen.
De Kandissi-bank maakt deel uit van Alessandro Mendini's Redesign-serie voor Studio Alchimia. Mendini bedacht de term om zijn eigen ontwerppraktijk te beschrijven die bestaande tekens en symbolen samenvoegde tot nieuwe configuraties om het idee van originaliteit uit te dagen. Hij voegde versieringen en uitgesneden vormen toe aan zowel bekende modernistische objecten, waaronder Marcel Breuer's Wassily, als anoniem geproduceerde meubels.
De Kandissi-bank maakt deel uit van Alessandro Mendini's Redesign-serie voor Studio Alchimia. Mendini bedacht de term om zijn eigen ontwerppraktijk te beschrijven die bestaande tekens en symbolen samenvoegde tot nieuwe configuraties om het idee van originaliteit uit te dagen. Hij voegde versieringen en uitgesneden vormen toe aan zowel bekende modernistische objecten, waaronder Marcel Breuer's Wassily, als anoniem geproduceerde meubels.
Date 1980 - 1980
Période de création20e eeuw
Nom d'objetmeubilair, banken (meubilair)
Catégorie d'objetvormgeving
Dimensions
- hoogte: 122.00 cm
breedte: 193.00 cm
diepte: 75.00 cm
Ligne de créditGroninger Museum, met steun van de Vereniging van Vrienden van het Groninger Museum