VERVALLEN Virtualistic Vibes, Orange Vision
N° d'objet1996.0019
TitreVERVALLEN Virtualistic Vibes, Orange Vision
Créateur Micha Klein, Danielle Kwaaitaal, Technocreations
DescriptionHet hedonisme en de straatcultuur van de jaren negentig komen tot uitdrukking in dit werk van Micha Klein en Daniëlle Kwaaitaal, een monumentaal vierluik waarvan het Groninger Museum twee delen bezit en twee in bruikleen heeft. De fotowerken waren oorspronkelijk bedoeld als modereportage voor het culttijdschrift Wave. Het zijn ensceneringen van modellen in een met de computer gecreëerde omgeving.
Orange Vision reageert op onze ´hedendaagse´ kijkcultuur, waarbij kijken en bekeken worden van groot belang is. In de ruimte staan een aantal beeldschermen opgesteld waarop poserende modellen te zien zijn, die voldoen aan onze schoonheidsverwachtingen. Het lijkt een filmset te zijn door de personen op de voorgrond, die druk in de weer zijn met videocamera´s en suggereren dat ze de modellen aan het filmen zijn. Het algemeen geldend schoonheidsideaal van dunne vrouwen met slanke benen is bepaald door de media, die over het algemeen geen mollige kleine vrouwen in tijdschriften, reclamebladen en reclamefilmpjes als model kiezen. De personen in dit werk willen niet alleen verleidelijk zijn voor de beschouwer van dit werk, ze kijken ook naar elkaar en proberen zich zo vrouwelijk mogelijk voor te doen… De kleding van de modellen sluit aan bij de Housecultuur; waarbij liefhebbers van techno muziek vaak met glimmende kleding in felle kleuren op houseparty´s verschijnen.
Dit werk wordt beschouwd als 'De Avond' in de serie 'Virtualistic Vibes'.
Micha Klein's media art draws its spirituality from the clubhouse culture of the ninties. His digital paintings of virtual reality are contemporary genre pieces, caricatures of today's youth culture, referring to vanity, vitality, agression and sexuality. 'Orange Vision' is part of a series of four, in a fashion report for the Dutch cult magazine 'Wave' and was instantly appealing to advertising people. It is a significant work with its slick computerized image of a perfect world, portraying the cool accessibility of young models hanging out together. The surrealistic digital images, however, are more about the feeling of the hedonistic house culture than about fashion. This is because the artist is an insider to the scene, as the founder of the VJ movement, an Amsterdam rave craze. The pink and orange palette conveys sexy colours that make you feel happy, as Micha claims: "I believe art can be very life-affirmimg. Art can be very happy, and can have beauty and this can be attained without the work being shallow. Happy can be very deep." (Interview featured on www.michaklein.com/news/flashart). The impact is the result of overwhelming vitality and the tangible pleasure with which he assembled his vision: the new impulse of cool sweet vibes in a pink vinyl ecstasy dream. His figuring of people for the first time, conveys an ambiguity where the conflict between temptation and discomfort is carried to the extreme. The viewer is confronted with beautiful men and women, enticing or challenging them, real and apparent virtuality of the screens. The artist's perfect control over the technology imbues colour, form and space with entirely new values, moving from two to three dimensional, Klein's world reaches out to his new culture.
Orange Vision reageert op onze ´hedendaagse´ kijkcultuur, waarbij kijken en bekeken worden van groot belang is. In de ruimte staan een aantal beeldschermen opgesteld waarop poserende modellen te zien zijn, die voldoen aan onze schoonheidsverwachtingen. Het lijkt een filmset te zijn door de personen op de voorgrond, die druk in de weer zijn met videocamera´s en suggereren dat ze de modellen aan het filmen zijn. Het algemeen geldend schoonheidsideaal van dunne vrouwen met slanke benen is bepaald door de media, die over het algemeen geen mollige kleine vrouwen in tijdschriften, reclamebladen en reclamefilmpjes als model kiezen. De personen in dit werk willen niet alleen verleidelijk zijn voor de beschouwer van dit werk, ze kijken ook naar elkaar en proberen zich zo vrouwelijk mogelijk voor te doen… De kleding van de modellen sluit aan bij de Housecultuur; waarbij liefhebbers van techno muziek vaak met glimmende kleding in felle kleuren op houseparty´s verschijnen.
Dit werk wordt beschouwd als 'De Avond' in de serie 'Virtualistic Vibes'.
Micha Klein's media art draws its spirituality from the clubhouse culture of the ninties. His digital paintings of virtual reality are contemporary genre pieces, caricatures of today's youth culture, referring to vanity, vitality, agression and sexuality. 'Orange Vision' is part of a series of four, in a fashion report for the Dutch cult magazine 'Wave' and was instantly appealing to advertising people. It is a significant work with its slick computerized image of a perfect world, portraying the cool accessibility of young models hanging out together. The surrealistic digital images, however, are more about the feeling of the hedonistic house culture than about fashion. This is because the artist is an insider to the scene, as the founder of the VJ movement, an Amsterdam rave craze. The pink and orange palette conveys sexy colours that make you feel happy, as Micha claims: "I believe art can be very life-affirmimg. Art can be very happy, and can have beauty and this can be attained without the work being shallow. Happy can be very deep." (Interview featured on www.michaklein.com/news/flashart). The impact is the result of overwhelming vitality and the tangible pleasure with which he assembled his vision: the new impulse of cool sweet vibes in a pink vinyl ecstasy dream. His figuring of people for the first time, conveys an ambiguity where the conflict between temptation and discomfort is carried to the extreme. The viewer is confronted with beautiful men and women, enticing or challenging them, real and apparent virtuality of the screens. The artist's perfect control over the technology imbues colour, form and space with entirely new values, moving from two to three dimensional, Klein's world reaches out to his new culture.
Date 1996
Période de création20e eeuw
Nom d'objetfoto's
Catégorie d'objetfoto's
Matérielfotopapier, plexiglas
Techniquefotograferen
Dimensions
- hoogte: 150.00 cm
breedte: 300.00 cm