Per Bacco il ratto d' Ariana: Hommage a Titien
N° d'objet1990.0452
TitrePer Bacco il ratto d' Ariana: Hommage a Titien
Créateur Luigi Ontani
DescriptionDe Italiaanse performance kunstenaar Ontani fotografeerde zichzelf, als een still uit een film, in de rol van Bacchus uit het schilderij Bacchus en Ariadne van Titiaan.
Als we deze jongeling tijdens een wandeling zouden passeren, zouden we verbaasd een stap opzij doen; zulke wandelaars kom je zelden tegen. Hij wandelt niet, hij beweegt zich als een balletdanser voort. Met grote snelheid, dat zien we aan zijn wapperende haren. En vooral aan de opwaaiende, roze lap stof. Zijn rechterhand houdt die angstvallig op zijn plaats, opdat de wind zijn mannelijkheid niet ontbloot. Maar waar kwamen we hem eerder tegen?
De titel van deze foto uit 1972 luidt: Per Bacco il ratto d’Ariana. Dat verklaart ons gevoel van herkenning. Ontani leende een jongeman uit het bekende schilderij Bacchus en Ariadne uit 1518-24 van zijn beroemde landgenoot Titiaan. Zoals wel vaker was ook hier de Griekse mythologie, met zijn vage grenzen tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid, de inspiratiebron.
Ontani citeert Titiaan op het moment waarop Bacchus in een al even merkwaardige houding tevoorschijn springt om op zijn eiland Andros verder voor zijn lieve Ariadne te zorgen. Los van die twee is het er bij Titiaan een drukte van belang, maar Ontani koos voor de figuur die hem het meest aansprak: Bacchus. Bij Titiaan lijkt Bacchus op een schaapherder, Ontani gaf hem een decadente uitstraling.
De Bacchusfoto is kenmerkend voor het werk van Ontani in de jaren ’70, toen hij als performancekunstenaar optrad en de foto’s die hij van zijn perfomances maakte op den duur als zelfstandige kunstwerken presenteerde.
Zijn perfomances bestonden uit tableaux vivants van stukken uit beroemde schilderijen, waarin hij zelf als model of als acteur optrad. Dat theatrale Narcissus-gegeven speelt in zijn hele oeuvre een psychologische sleutelrol.
“Mijn poseren is een manier om me uit te drukken, een vorm van ‘zijn’ en spreken’“, zegt Ontani daarover. “Ik ben de vertaler van mijn ideeën.” Ook deze Bacchus is een ‘zelfportret’. Daarin worden kunstgeschiedenis, dandyisme, androgynie en beeldmanipulatie verweven met persoonlijke geschiedenis. (eb)
Als we deze jongeling tijdens een wandeling zouden passeren, zouden we verbaasd een stap opzij doen; zulke wandelaars kom je zelden tegen. Hij wandelt niet, hij beweegt zich als een balletdanser voort. Met grote snelheid, dat zien we aan zijn wapperende haren. En vooral aan de opwaaiende, roze lap stof. Zijn rechterhand houdt die angstvallig op zijn plaats, opdat de wind zijn mannelijkheid niet ontbloot. Maar waar kwamen we hem eerder tegen?
De titel van deze foto uit 1972 luidt: Per Bacco il ratto d’Ariana. Dat verklaart ons gevoel van herkenning. Ontani leende een jongeman uit het bekende schilderij Bacchus en Ariadne uit 1518-24 van zijn beroemde landgenoot Titiaan. Zoals wel vaker was ook hier de Griekse mythologie, met zijn vage grenzen tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid, de inspiratiebron.
Ontani citeert Titiaan op het moment waarop Bacchus in een al even merkwaardige houding tevoorschijn springt om op zijn eiland Andros verder voor zijn lieve Ariadne te zorgen. Los van die twee is het er bij Titiaan een drukte van belang, maar Ontani koos voor de figuur die hem het meest aansprak: Bacchus. Bij Titiaan lijkt Bacchus op een schaapherder, Ontani gaf hem een decadente uitstraling.
De Bacchusfoto is kenmerkend voor het werk van Ontani in de jaren ’70, toen hij als performancekunstenaar optrad en de foto’s die hij van zijn perfomances maakte op den duur als zelfstandige kunstwerken presenteerde.
Zijn perfomances bestonden uit tableaux vivants van stukken uit beroemde schilderijen, waarin hij zelf als model of als acteur optrad. Dat theatrale Narcissus-gegeven speelt in zijn hele oeuvre een psychologische sleutelrol.
“Mijn poseren is een manier om me uit te drukken, een vorm van ‘zijn’ en spreken’“, zegt Ontani daarover. “Ik ben de vertaler van mijn ideeën.” Ook deze Bacchus is een ‘zelfportret’. Daarin worden kunstgeschiedenis, dandyisme, androgynie en beeldmanipulatie verweven met persoonlijke geschiedenis. (eb)
Date 1972
Période de création20e eeuw
Nom d'objetfoto's
Catégorie d'objetfoto's
Matérielfotopapier
Techniquefotograferen
Dimensions
- hoogte: 220 cm
breedte: 125 cm
Ligne de créditAankoop 1990