Antares
N° d'objet1990.0162
TitreAntares
Créateur Michele De Lucchi (ontwerper), Memphis Milano (producent)
DescriptionDe traditionele glasindustrie van Murano (bij Venetie) produceerde ook de nieuwe, kleurrijke en ongewone ontwerpen van Memphis. Dit object van Michele de Lucchi bestaat uit drie op een voetstuk gestapelde bollen met tuiten. Elke bol heeft een andere kleur.
De bollen met cilinders van de vaas Antares uit 1983 lijken te balanceren op de voet. Het kostbare handgeblazen glas versterkt de indruk van breekbaarheid. Je denkt niet meteen aan een bloemenvaas, maar aan een fantasierijk spel met bollen en met de ruimtelijke werking. De naam verwijst naar een ster, één van de helderste in de Melkweg. De verschillende kleuren blauw en geel suggereren bloei, vitaliteit en vrolijk optimisme: blauwe lucht, zon, water. In die zin is de maker, Michele De Lucchi meer verwant met Sottsass dan met Mendini, wiens redesign hij als cynisme beschouwt. De positieve houding van vooruitgang, vertrouwen in de industrie en de consumentenmarkt ontleent De Lucchi aan de jaren vijftig. In 1977 organiseerde hij een overzichtstentoonstelling over Italiaans jaren vijftig design, met de karakteristieke satelliet-vormen van bollen en sprieten. Die vormentaal transformeerde hij tot kleurrijke gebruiksvoorwerpen, waarin speelse tegenstellingen en contrasten overheersen. Aan het einde van de jaren tachtig vroeg Mendini hem om gastarchitect van het Groninger Museum te worden. Het paviljoen van de collectie opstelling is van zijn hand.
The traditional glass industry of Murano (near Venice) also manufactured the new, colourful and unusual designs of Memphis. This object of Michele de Lucchi consists of three spheres with spouts stacked on a pedestal.
De bollen met cilinders van de vaas Antares uit 1983 lijken te balanceren op de voet. Het kostbare handgeblazen glas versterkt de indruk van breekbaarheid. Je denkt niet meteen aan een bloemenvaas, maar aan een fantasierijk spel met bollen en met de ruimtelijke werking. De naam verwijst naar een ster, één van de helderste in de Melkweg. De verschillende kleuren blauw en geel suggereren bloei, vitaliteit en vrolijk optimisme: blauwe lucht, zon, water. In die zin is de maker, Michele De Lucchi meer verwant met Sottsass dan met Mendini, wiens redesign hij als cynisme beschouwt. De positieve houding van vooruitgang, vertrouwen in de industrie en de consumentenmarkt ontleent De Lucchi aan de jaren vijftig. In 1977 organiseerde hij een overzichtstentoonstelling over Italiaans jaren vijftig design, met de karakteristieke satelliet-vormen van bollen en sprieten. Die vormentaal transformeerde hij tot kleurrijke gebruiksvoorwerpen, waarin speelse tegenstellingen en contrasten overheersen. Aan het einde van de jaren tachtig vroeg Mendini hem om gastarchitect van het Groninger Museum te worden. Het paviljoen van de collectie opstelling is van zijn hand.
The traditional glass industry of Murano (near Venice) also manufactured the new, colourful and unusual designs of Memphis. This object of Michele de Lucchi consists of three spheres with spouts stacked on a pedestal.
Date 1990
Période de création20e eeuw
Nom d'objetvaas
Catégorie d'objetvormgeving
Matérielglas
Dimensions
- hoogte: 53 cm
diameter: 32 cm