Installatie no. 1 uit de serie Evolution Collection: Confrontation
Objectnummer2011.0240
TitelInstallatie no. 1 uit de serie Evolution Collection: Confrontation
Vervaardiger Nacho Carbonell
BeschrijvingStalen constructie, kippengaas en papier-maché die het idee van een cocon presenteert. In de cocon zijn twee stoelen naar elkaar toe gekeerd, waardoor de personen naar dezelfde plek en elkaar kijken. Hierdoor worden de personen niet alleen met elkaar geconfroteerd, maar wordt er ook een dialoog gestimuleerd.
De titels Equality, Opposition en Confrontation geven de onderlinge verschillen tussen de werken van Nacho Carbonell aan. In Equality zitten de personen naast elkaar. In het werk Opposition zitten ze rug aan rug en in Confrontation worden ze juist met elkaar geconfronteerd. Deze werken gaan over het thema menselijke relaties. Tegelijkertijd biedt Carbonell ons met deze werken een toevlucht, doordat de bezoeker weg kan kruipen in de cocons. Zo ontsnapt de bezoeker aan alle overvloed aan informatie uit de samenleving.
De eerste serie van de Evolution Collection, waarbinnen Equality, Opposition en Confrontation gemaakt zijn, bestaat ook uit drie werken. De werken zijn gemaakt van gerecycled papier, dat symbool staat voor de veelheid aan informatie in onze samenleving waarmee we elke dag te maken hebben. In het eerste werk One man chair kan een persoon terecht met zijn eigen persoonlijke gedachtes. Het tweede werk The Bench is een bank waarop je kan zitten en weg kan kruipen in de cocon die eraan vast zit. Het derde werk Lover’s Chair bestaat uit twee stoelen die met elkaar verbonden zijn door een cocon. Dit werk vertegenwoordigt twee soorten van menselijk gedrag: publiek en privé.
Voorafgaand aan het eindresultaat speelt het experimenteren met materiaal een belangrijke rol tijdens het werkproces. Carbonell is er van overtuigd dat allerlei levenservaringen zijn werk onbewust beïnvloeden. Hij gelooft dat niet alleen onze geschiedenis, maar ook het heden en de toekomst ons vormen als persoon. Zo vermoedt Carbonell dat zijn Spaanse achtergrond van belang is geweest voor zijn ontwikkeling als ontwerper. Hij meent bijvoorbeeld dat vormen en kleuren van de Spaanse natuur zijn werk mogelijk hebben beïnvloed. De natuur ziet hij als een dik boek dat altijd geraadpleegd kan worden voor nieuwe inspiratie. Daarnaast voelt hij sympathie voor bekende Spaanse kunstenaars zoals Salvador Dalí, Pablo Picasso en Joan Miró.
Niet alleen het materiaal bepaalt de vorm en de textuur van de drie werken Equality, Opposition en Confrontation. Ook het werkproces speelt een rol. Volgens Carbonell had hij in het beginstadium van het werkproces, dat vaak bestaat uit de ideevorming en het maken van schetsen, een geheel andere textuur voor ogen dan het uiteindelijke resultaat. Hij gebruikt het werkproces an sich als een soort gereedschap voor het ontwerpen van zijn objecten. Tijdens dit werkproces is experimenteren van groot belang. De ene keer brengt de behoefte van Carbonell om te experimenteren met materiaal hem tot een verhaal. De andere keer brengt het verhaal hem tot het meest geschikte materiaal. Daarnaast kan de vorm van een object hem een ingeving voor een idee geven. Voor Carbonell is het werkproces dus een essentieel onderdeel voor de vorming van zowel het uiterlijk als de inhoud van zijn ontwerpen.
De titels Equality, Opposition en Confrontation geven de onderlinge verschillen tussen de werken van Nacho Carbonell aan. In Equality zitten de personen naast elkaar. In het werk Opposition zitten ze rug aan rug en in Confrontation worden ze juist met elkaar geconfronteerd. Deze werken gaan over het thema menselijke relaties. Tegelijkertijd biedt Carbonell ons met deze werken een toevlucht, doordat de bezoeker weg kan kruipen in de cocons. Zo ontsnapt de bezoeker aan alle overvloed aan informatie uit de samenleving.
De eerste serie van de Evolution Collection, waarbinnen Equality, Opposition en Confrontation gemaakt zijn, bestaat ook uit drie werken. De werken zijn gemaakt van gerecycled papier, dat symbool staat voor de veelheid aan informatie in onze samenleving waarmee we elke dag te maken hebben. In het eerste werk One man chair kan een persoon terecht met zijn eigen persoonlijke gedachtes. Het tweede werk The Bench is een bank waarop je kan zitten en weg kan kruipen in de cocon die eraan vast zit. Het derde werk Lover’s Chair bestaat uit twee stoelen die met elkaar verbonden zijn door een cocon. Dit werk vertegenwoordigt twee soorten van menselijk gedrag: publiek en privé.
Voorafgaand aan het eindresultaat speelt het experimenteren met materiaal een belangrijke rol tijdens het werkproces. Carbonell is er van overtuigd dat allerlei levenservaringen zijn werk onbewust beïnvloeden. Hij gelooft dat niet alleen onze geschiedenis, maar ook het heden en de toekomst ons vormen als persoon. Zo vermoedt Carbonell dat zijn Spaanse achtergrond van belang is geweest voor zijn ontwikkeling als ontwerper. Hij meent bijvoorbeeld dat vormen en kleuren van de Spaanse natuur zijn werk mogelijk hebben beïnvloed. De natuur ziet hij als een dik boek dat altijd geraadpleegd kan worden voor nieuwe inspiratie. Daarnaast voelt hij sympathie voor bekende Spaanse kunstenaars zoals Salvador Dalí, Pablo Picasso en Joan Miró.
Niet alleen het materiaal bepaalt de vorm en de textuur van de drie werken Equality, Opposition en Confrontation. Ook het werkproces speelt een rol. Volgens Carbonell had hij in het beginstadium van het werkproces, dat vaak bestaat uit de ideevorming en het maken van schetsen, een geheel andere textuur voor ogen dan het uiteindelijke resultaat. Hij gebruikt het werkproces an sich als een soort gereedschap voor het ontwerpen van zijn objecten. Tijdens dit werkproces is experimenteren van groot belang. De ene keer brengt de behoefte van Carbonell om te experimenteren met materiaal hem tot een verhaal. De andere keer brengt het verhaal hem tot het meest geschikte materiaal. Daarnaast kan de vorm van een object hem een ingeving voor een idee geven. Voor Carbonell is het werkproces dus een essentieel onderdeel voor de vorming van zowel het uiterlijk als de inhoud van zijn ontwerpen.
Datum 2010 - 2010
Vervaardiging periode21e eeuw
Objectnaaminstallaties (kunstwerken), stoelen
Objectcategorieinstallaties (kunstwerken)
Materiaalpapier-maché
Credit lineGroninger Museum, aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds