Madonna 6
Objectnummer1984.0309
TitelMadonna 6
Vervaardiger Christie van der Haak
BeschrijvingDecoratieve vormen en kleuren strijden als het ware strijden om voorrang met een Madonna uit de kunstgeschiedenis, in dit geval van een Byzantijnse icoon. Van der Haak maakte een hele reeks Madonna’s op deze manier. De versiering is niet louter een invulling van de hoofdpersoon of de omgeving, maar een gelijkwaardig beeldelement. Hoewel geschilderd in het platte vlak, verwijzen de decoratieve elementen ook naar ruimtelijke elementen, die over en door elkaar heen zijn geschoven. Zo ontstaat een complexe structuur die tot nader kijken dwingt en een eigen geabstraheerde werkelijkheid vormt. Doordat de kijker steeds op een ander punt in het beeldvlak moet focussen, ontstaat haast vanzelf een stroom van indrukken.
Deze manier van werken is voor het eerst tot uiting gekomen in de artistieke productie van Pablo Picasso en Georges Braque in het begin van de twintigste eeuw. De uitvinders van het kubisme abstraheerden portretten en stillevens door het gebruik van geometrische vormen die zowel de contouren van het afgebeelde object als zijn omgeving domineerden. Op die manier ontstond er een nieuwe lezing van ruimte en volume. Later gebruikten Picasso en Braque voor het eerst verschillende niet-schilderkunstige materialen, die ze naast en over elkaar plaatsten in een, al dan niet ruimtelijke, collage. Dit deden zij om een andere diepte te creëren dan die van het schilderkunstig perspectief en om op een andere manier over de betekenis van materiaal en vorm na te denken.
In 1984 Christie van der Haak found herself to be so deeply engulfed by the Madonna figure that she ended up painting more than forty portraits of her that year. These portraits were always combined with Van der Haak’s lifelong passion: colourful, decorative patterns, partly derived from nature. Her Madonna portraits appear to vary just as much as their surrounding patterns. Madonna 6 is clearly inspired by Byzantine-style iconography. Apart from its religious connotation, this series can also be seen as a collection of depictions of strong women throughout different centuries and cultures.
1984 gelangte die Malerin Christie van der Haak so sehr in den Bann der heiligen Jungfrau, dass sie in einem Jahr über 40 Madonnenbilder schuf. Sie verband die Darstellungen immer mit ihrer lebenslangen Leidenschaft: farbenfrohe Muster, die sie teils von der Natur abschaute. In den Madonnen selbst ist genauso viel Variation zu finden, wie in den sie umgebenden Mustern. Madonna 6 greift den byzantinischen Ikonenstil auf. Die Serie hat nicht nur religiöse Bedeutung, sondern sie will zugleich eine Reihe starker Frauen aus unterschiedlichen Epochen und Kulturen ins rechte Licht rücken.
Deze manier van werken is voor het eerst tot uiting gekomen in de artistieke productie van Pablo Picasso en Georges Braque in het begin van de twintigste eeuw. De uitvinders van het kubisme abstraheerden portretten en stillevens door het gebruik van geometrische vormen die zowel de contouren van het afgebeelde object als zijn omgeving domineerden. Op die manier ontstond er een nieuwe lezing van ruimte en volume. Later gebruikten Picasso en Braque voor het eerst verschillende niet-schilderkunstige materialen, die ze naast en over elkaar plaatsten in een, al dan niet ruimtelijke, collage. Dit deden zij om een andere diepte te creëren dan die van het schilderkunstig perspectief en om op een andere manier over de betekenis van materiaal en vorm na te denken.
In 1984 Christie van der Haak found herself to be so deeply engulfed by the Madonna figure that she ended up painting more than forty portraits of her that year. These portraits were always combined with Van der Haak’s lifelong passion: colourful, decorative patterns, partly derived from nature. Her Madonna portraits appear to vary just as much as their surrounding patterns. Madonna 6 is clearly inspired by Byzantine-style iconography. Apart from its religious connotation, this series can also be seen as a collection of depictions of strong women throughout different centuries and cultures.
1984 gelangte die Malerin Christie van der Haak so sehr in den Bann der heiligen Jungfrau, dass sie in einem Jahr über 40 Madonnenbilder schuf. Sie verband die Darstellungen immer mit ihrer lebenslangen Leidenschaft: farbenfrohe Muster, die sie teils von der Natur abschaute. In den Madonnen selbst ist genauso viel Variation zu finden, wie in den sie umgebenden Mustern. Madonna 6 greift den byzantinischen Ikonenstil auf. Die Serie hat nicht nur religiöse Bedeutung, sondern sie will zugleich eine Reihe starker Frauen aus unterschiedlichen Epochen und Kulturen ins rechte Licht rücken.
Datum 1984
Vervaardiging periode20e eeuw
PersoonstrefwoordMadonna
Objectnaamschilderijen
Objectcategorieschilderijen
Techniekschilderen
Formaat
- hoogte: 171.00 cm
breedte: 100.00 cm